Træet her er ikke høvlet, og derfor er det en god idé at slibe det først. Du behøver ikke at slibe det helt glat. Du skal bare slibe den ru overflade en smule ned, så alle splinterne er væk. Derved sparer du mindst halvdelen af den dyre træbeskyttelse, samtidig med at det gør malearbejdet meget lettere. Penslen glider simpelthen lettere over overfladen.

Ubehandlet træ skal have en fugtighedsprocent under 15, og temperaturen skal helst være over 15 grader. Alt råt træ skal have en grunder, inden det får maling eller træbeskyttelse. En træbeskyttelsesgrunder beskytter mod råd og svamp og trænger godt ind i træet, fordi den ikke indeholder farvepigmenter, der tilstopper træporerne.

En grunder er meget tynd og let at påføre, men den skal have lov til at tørre i mindst et døgn, inden den overmales. Grunderen er farveløs og gør, at den efterfølgende træbeskyttelse hæfter nemmere.

Ønsker du at fremhæve træets struktur og årer, skal du bruge en transparent træbeskyttelse. Her bruger vi en transparent svenskrød, som virkelig fremhæver træets struktur. Fælles for de transparente træbeskyttelser er, at de er meget tynde og nemme at male på. De transparente malinger fås også farveløse, og det kan måske lyde lidt trist, men der sker alligevel en væsentlig ændring med træet. Det beholder næsten sin naturlige farve, men træets struktur bliver fremhævet.

Fælles for de transparente malinger er, at de ikke beskytter træet lige så godt som de dækkende træbeskyttelser. Denne træbeskyttelse er dækkende, hvilket man straks mærker, når man rører malingen op. Der skal røres godt og længe, før den tykke, terpentinbaserede maling er klar til brug.

Den er forholdsvis let at smøre på og dækker godt i første omgang. Fordelen ved terpentinbaseret maling er, at den trænger dybere ind i træet. Ulempen er, at den ikke er så diffusionsåben og derfor holder på fugten i træet.

Denne hvide træbeskyttelse er vandbaseret, men også meget cremet og skal derfor røres godt igennem, inden den kan smøres på. Den dækker helt første gang, og selvom den nærmest er geleagtig, er den forholdsvis nem at smøre ud. Den vandbaserede maling trænger ikke så dybt ind i træet, men til gengæld er den både robust og tillader fugten at fordampe ud af træet.Trætjæren her er en tyk og tung sag, der lugter godt af træ og tjære. Den er dog ikke så nem at arbejde med som almindelig træbeskyttelse.

Hvis man ønsker at gøre arbejdet med trætjæren lidt lettere, kan den fortyndes med linolie. Det hjælper meget, men stadigvæk er den ganske tung at male med. Denne tjære er udvundet af fyrretræ fra de svenske og finske skove og er faktisk den samme, som vikingerne brugte til deres skibe.

Det er stadigvæk en god træbeskyttelse, der trænger længere og længere ind i træet og ikke giver fugt og svamp mange chancer for liv. Man kan undgå alt besvær og alle udgifter til træbeskyttelse ved at kun at bruge tryk- eller vakuumimprægneret træ. Den kendte grønne trykimprægnering holder i mange år, selvom den ikke er så stærk, som dengang det var lovligt at bruge arsen. Imprægneringen har desuden den bagdel, at den ikke går helt igennem træet.

Det gør den forholdsvis ny imprægneringsmetode – Superwood – imidlertid, og i modsætning til den kendte grønne har den også den fordel, at rester og afskæringer må afleveres som almindeligt brændbart affald. Hverken den grønne trykimprægnerede eller den nye Superwood behøver yderligere behandling for at holde i mange år, men begge kan selvfølgelig males i den farve, man ønsker.

Man skal blot huske på, at et transparent svenskrød får en noget anden kulør, end man har tænkt sig, hvis man smører den på et stykke grøntimprægneret træ. På Superwood – som er imprægneret gran – får den transparente svenskrøde det, man forventer.

Men med en heldækkende træbeskyttelse, som fx denne hvide, kan man dække selv den grønne imprægnering med et enkelt lag og selvfølgelig også den lyse Superwood. En ting kan man konkludere – og det beviser flere test i de nordiske lande: En heldækkende træbeskyttelse holder længere end en transparent, og en transparent holder længere end en farveløs.

Det er simpelthen mængden af pigmenter, der afgør levetiden. Og derfor er den dyre træbeskyttelse som oftest den bedste.