Det skal du bruge
Video
Her kan du se, hvordan du nemt løser problemet.
Videoen er på dansk, og den viser hele processen fra start til slut.
Trin for trin
Start med at tjekke remmen. Sidder den forkert, skal den bare sættes på plads igen. Er den slap eller i stykker, skal den skiftes.
På langt de fleste remme står længden påtrykt. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om længden i monteret stand. I praksis betyder det, at den vil føles meget kortere end den angivne længde, når du står med den i hånden. Men passer længdetallet på den nye rem med tallet på den gamle, så passer den – også selvom den nye rem er meget stram at montere.
Hvor længden på den nye rem er afgørende, er bredden ikke helt så vigtig. Fx kan du godt bruge en rem med 5 riller, selvom der er 6 riller på den gamle.
Skru bagpladen af – enten med håndkraft eller med en bit eller en top i skruemaskinen. Så er det nemt at komme til remmen.
Husk! Sluk for strøm og vand, inden du går i gang.
Fjern den gamle rem. Er den ikke sprunget, så kan du tage fat i den og trække den stille og roligt ud, samtidig med at du drejer det store remhjul rundt.
Tjek, at den nye rem har den rigtige længde. På langt de fleste drivremme af god kvalitet er længden påtrykt (her 1.309 mm). Det tal skal være identisk med det, der står på den gamle rem.
Montér den nye rem. Start med at sætte den rundt om motorens aksel nede i bunden af maskinen. Træk den derpå op over det store remhjul – først i venstre side ved ca. “kl. 9.00” og herefter rundt i urets retning.
Tjek, at tingene passer. De tynde riller på indersiden af remmen skal gribe fat i de tynde riller på akslen.