Fiks hullerne i asfalten

Er der hul i vejen, kan du hurtigt lappe det med kold reparationsasfalt. Den er nemt at arbejde med, og reparationen er lige så stærk som med traditionel asfalt. Du skal ikke udskyde arbejdet, for problemet vil hurtigt blive værre.

Vandet ser uskyldigt ud, men det gælder om at få lukket sprækker og huller, så vandet ledes væk.

Intro

Er der hul i asfalten ud for dit hus, er det dig, der skal sørge for, at det bliver repareret, hvis du bor på en privat fællesvej. Det lyder rasende dyrt, men bare rolig: Du behøver ikke ringe efter de professionelle. Små huller kan du sagtens klare med reparationsasfalt.

Hvad er kold asfalt?

Bitumenen i reparationsasfalt er en lidt anden type end i normal asfalt, og den kan fyldes i hullerne helt ned til minus 26 grader – uden at varmes op. Derfor kaldes den også kold asfalt. Når den er stampet, og bilerne har komprimeret den over en tid, er den lige så solid som traditionel asfalt.

Kold asfalt købes i spande med 20-25 kilo til 300-600 kroner. Mål dybden på dine huller, og spørg i dit byggemarked, hvilken type der passer til dine reparationer.

Kold asfalt er tænkt til reparationer, men du kan også bruge den til mindre flader, hvor du har brug for en fleksibel belægning.

DET SKAL DU BRUGE

Ud over selve den kolde asfalt skal du kun bruge lidt sand og almindeligt håndværktøj.

  • MÅLEBÅND
  • KOST
  • PLANTESKE
  • TRÆPIND
  • SAND
  • MUKKERT

Vejledning

1

Mål hullets dybde. Huller, der er mindre end 4 cm dybe, kan du umiddelbart reparere med de fleste typer kold asfalt. Smalle sprækker og lave hulninger kræver en mere finkornet udgave end de dybe huller

2

Først fejes hullet i vejen fri for alt støv, grus og snavs. Sørg for, at du kommer helt ned til fast bund, ellers vil asfalten hurtigt løsne sig. Brug eventuelt en tjæreprimer.

3

Læg asfalten ud med en lille skovl. Begynd i midten af hullet, og arbejd dig opad og ud mod siderne af hullet.

4

Det sidste lag trykkes jævnt ud, så overfladen bliver glat og tæt og er til at stampe.

5

Lad asfaltmassen bue lidt op over hullets dybere dele, da den vil synke en smule, når den stampes og komprimeres. Drys lidt sand over, før du stamper den.

6

Til slut bankes koldasfalten tæt sammen. Det sætter gang i hærdningen og fjerner luftlommer, som kan give nye sprækker. Bank løs et par minutter med en mukkert. Større flader kræver en pladevibrator

Magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

    Andre læser lige nu ...

    Mere fra kategorien Belægning