Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fiks hullerne i asfalten

Gem artikel Du skal være logget ind for at gemme artikler

Er der hul i vejen, kan du hurtigt lappe det med kold reparationsasfalt. Den er nemt at arbejde med, og reparationen er lige så stærk som med traditionel asfalt. Du skal ikke udskyde arbejdet, for problemet vil hurtigt blive værre.

Vandet ser uskyldigt ud, men det gælder om at få lukket sprækker og huller, så vandet ledes væk.

Intro

Er der hul i asfalten ud for dit hus, er det dig, der skal sørge for, at det bliver repareret, hvis du bor på en privat fællesvej. Det lyder rasende dyrt, men bare rolig: Du behøver ikke ringe efter de professionelle. Små huller kan du sagtens klare med reparationsasfalt.

Hvad er kold asfalt?

Bitumenen i reparationsasfalt er en lidt anden type end i normal asfalt, og den kan fyldes i hullerne helt ned til minus 26 grader – uden at varmes op. Derfor kaldes den også kold asfalt. Når den er stampet, og bilerne har komprimeret den over en tid, er den lige så solid som traditionel asfalt.

Kold asfalt købes i spande med 20-25 kilo til 300-600 kroner. Mål dybden på dine huller, og spørg i dit byggemarked, hvilken type der passer til dine reparationer.

Kold asfalt er tænkt til reparationer, men du kan også bruge den til mindre flader, hvor du har brug for en fleksibel belægning.

Derfor er det gået galt!

Når asfalten sprækker, og der siver vand ned gennem den, svækkes underlagets bæreevne. Så vil tunge biler presse asfalten ned, og sprækkerne bliver større. Efter et stykke tid risikerer du, at skaderne har udviklet sig til et regulært hul, og derfra nedbrydes både bærelag og asfalt stadig hurtigere.

Helt galt går det, når det bliver vinter. Når vand, der er spærret inde i en revne, fryser til is, udvider det revnerne og presser asfalten op, så bilerne slår den løs.

Vejledning

Sådan gør du

Låst indhold

Log ind eller køb adgang for at læse dette afsnit

1

Mål hullets dybde. Huller, der er mindre end 4 cm dybe, kan du umiddelbart reparere med de fleste typer kold asfalt. Smalle sprækker og lave hulninger kræver en mere finkornet udgave end de dybe huller

2

Først fejes hullet i vejen fri for alt støv, grus og snavs. Sørg for, at du kommer helt ned til fast bund, ellers vil asfalten hurtigt løsne sig. Brug eventuelt en tjæreprimer.

3

Læg asfalten ud med en lille skovl. Begynd i midten af hullet, og arbejd dig opad og ud mod siderne af hullet.

4

Det sidste lag trykkes jævnt ud, så overfladen bliver glat og tæt og er til at stampe.

5

Lad asfaltmassen bue lidt op over hullets dybere dele, da den vil synke en smule, når den stampes og komprimeres. Drys lidt sand over, før du stamper den.

6

Til slut bankes koldasfalten tæt sammen. Det sætter gang i hærdningen og fjerner luftlommer, som kan give nye sprækker. Bank løs et par minutter med en mukkert. Større flader kræver en pladevibrator

Materialer

Tips & Tricks

Opret Profil

purchase.course_name_message

Opret Profil
Bestilling
Du skal indtaste dit fornavn
Indtast dit efternavn
Ugyldig e-mailadresse
Din adgangskode skal være mindst 6 karakterer
Vis
signup.credentials_form.terms_error
Log ind
Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis
Tilbage