Byg en sæbekassebil

Ikke alene kan far, mor og børn være sammen om byggeriet af familiens nye firhjulede. De voksne kan også være med, når der skal køres ræs i den supersolide sæbekassebil.

Sværhedsgrad
Tidsforbrug
4 timer
Pris
1.000 kroner

Intro

Sæbekassebilen er en god, gammel og populær kending. Ganske enkelt fordi det er hylende skægt for både voksne og børn at køre ræs. Men en anden grund til den langtidsholdbare effekt er, at selve byggearbejdet - konstruktionen - er næsten lige så sjovt som de efterfølgende væddeløb.

Alt kan bruges - næsten. Og næsten alle udformninger dur. Her har vi lavet en model, der både er helt enkel i sin opbygning og samtidig så solid, at den virkelig kan holde til noget.

Solide hjul betaler sig

Selve bilen kan være nok så fantasifuldt udført. Hvis ikke der er fart i hjulene, er det ikke sjovt. De skal være i orden, og de skal kunne holde til noget.

Kasserede barnevognshjul har i mange år været foretrukne til sæbekassebilen. Og de massive gummiringe fungerer fint. Blot må du selv skære akslerne fri af barnevognsstellet med en vinkelsliber.

Men er du parat til at ofre lidt ekstra, er et færdigt hjulsæt med aksler, monteringsbeslag og fire luftfyldte hjul alle pengene værd. Hjulene fås i forskellige størrelser, men der findes kun få aksellængder. Så køb sættet, før du bygger bilen, og undgå ubehagelige overraskelser.

Selve byggeriet tager ikke meget mere end en formiddag. Og så er I klar til ræs.

Vejledning

01
Bilen - trin for trin 9 Trin

Bor hul i vangen (A) - 20 cm inde - med et 11 mm bor. Og bor også hul i forreste akselstøtte (B) - midtpå.

Gør begge hjulpar fast på akselstøtterne (B) med skruer (4 x 50 mm). Bageste akselstøtte monteres 10 cm inde på vangen med to 5 x 80 mm skruer, mens den forreste monteres med bræddebolt. Læg to skiver mellem akselstøtte og vange og en skive mellem vange og møtrikker. Spænd de to møtrikker modsat, så de låser hinanden.

Sædemonteringsbrædderne (C) skrues på nedefra - hver med to skruer (4 x 50 mm). Den ene 90 cm inde på vangen (A), den anden lige foran bagakslen.

Bor for i begge sider af bunden (H) med et 5 mm bor - 1 cm inde fra kanten og med 10 centimeters mellemrum. Montér derpå bundstiverne (E) med skruer (4 x 30 mm).

De trekantede sidestykker (K) skrues fast til bunden med skruer (4 x 30 mm). Husk at bore for først - med 10 centimeters mellemrum.

Bor et 16 mm hul - 5 cm fra den ene ende af hver ryglænsstiver (D). Bor også 16 mm huller i enderne på skubbestangen (G). Herefter monteres stang og stivere med lim og dyvler.

Ryglænsstiverne (D) monteres skråt på indersiden af de trekantede sider (K) med skruer (4 x 30 mm). Husk at bore for først - med 10 centimeters mellemrum.

Montér ryglænet (J) med skruer (4 x 30 mm), der placeres med 10 centimeters indbyrdes afstand.

Gør sædet (H) fast med skruer (4 x 30 mm). Skru først bundstiverne (E) fast til monteringsbrædderne (C) nedefra, vend bilen om, og skru så sædet fast til vangen (A). Til sidst monteres fodstøtten (F) med to skruer.

Materialer

45 x 95 mm spærtræ:
• 1 vange (A), 160 cm

38 x 56 mm lægter:
• 2 akselstøtter (B) a 46 cm

21 x 43 mm høvlet fyr:
• 2 sædemonteringsbrædder (C) a 44 cm
• 2 ryglænsstivere (D) a 60 cm
• 2 bundstivere (E) a 80 cm
• 1 fodstøtte (F), 33 cm

33 mm rundstok:
• 1 skubbestang (G), 37,8 cm

16 mm rundstok:
• 2 dyvler a 6 cm

12 mm krydsfinér:
• 1 sæde (H), 42 x 80 cm
• 1 ryg (J), 42 x 48 cm
• 1 plade på 45 x 80 cm – til to sider (K)

Endvidere:
• 1 stk. 10 x 120 mm bræddebolt med 3 skærmskiver og 2 møtrikker
• Vandfast lim, fx PU-lim
• Skruer (fx Climate), 4 x 30 mm, 4 x 50 mm og 5 x 80 mm
• 2 kabelbøjler (til styretov)
• 10 mm nylontov, 2,5 m
• 1 hjulsæt inkl. aksler og monteringsbeslag (her fra Biltema til ca. 380 kr.)
• Maling/træbeskyttelse

Tidsforbrug

4 timer

Pris

Cirka 1000 kroner

Tegning

Tips & Tricks

Magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

Andre læser lige nu ...

Mere fra kategorien Dagligdag