Intro
Vejledning
01
Finer, ståltråd og glasfiber
6
Trin
Båden er en motorkano, som ligger højt i vandet og har flad bagside med plads til en påhængsmotor.
Skrogdelene er lavet i 4 mm okuméfiner og er samlet med ståltråd og forstærket med 163 g/m² glasfibervæv og epoxy.
Tegningerne er købt hos selway-fisher.com
Skroget er lavet af 8 stykker finer. Stykkerne er tegnet op efter en skæreplan. Skrogdelene giver båden dens form, når de samles.
Samlet med ståltråd. De otte finerstykker, der udgør skroget, er samlet løst med “syninger” af ståltråd gennem forborede huller. Ståltråden er i første omgang sat løst i.
Syningerne strammes og limes med epoxy. De løse ståltrådssyninger holder skrogdelene sammen, så de kan sættes i spænd i et par skabeloner. Her antager skroget sin endelige form, og ståltrådssyningerne strammes op. Bagefter er alle samlingerne på indersiden tætnet med epoxy og glasfibervæv.
Skroget slibes let. Limen er tør, og samlingerne er tætte. Nu kan ståltrådssyningerne klippes op på ydersiden eller tages helt ud. Skroget vendes så på hovedet, samlingerne får epoxy og slibes efter hærdning. Skroget skal være så glat som muligt før glasfiberen.
Træskroget forstærkes med glasfiber. For at være helt sikker på, at båden forbliver vandtæt, er træskroget forstærket med glasfiber og epoxy både udenpå og indeni.
02
Detaljer i træ og metal
8
Trin
Båden er spækket med fine detaljer, som alle er håndlavede og sirligt tilpasset deres funktion på båden.
Detaljerne er lavet i okuméfiner, asketræ og rustfrit stål fra et Ikea-køkkenbord.
Båden kan nu udstyres med påhængsmotor eller årer og sejle.
Askelister og klodser. De to lange træprofiler, der løber langs kanten af båden, er lavet af klodser af fleksibelt, men hårdt asketræ, der er limet fast mellem to asketræslister.
Paskram monteret med lim og bolte. Det hullede træprofil er lavet med en not eller fure på indersiden af den ene liste. På den måde passer profilet hen over kanten af båden. Profilet er derefter monteret med en håndfuld gennemgående bolte og epoxylim.
Sæder og skotter i to slags træ. Der er tre sæder i båden, hvoraf et også fungerer som toppen af et tørt lukaf bagerst i båden. Alle sæderne består af et askeskelet med okuméfiner som beklædning. Sæderne hviler på en rem, som igen både er limet og skruet fast til skroget. Indvendigt er båden malet brun, så den ligner en træbåd. Malingen beskytter også her mod uv-stråling.
Forstærket med en trekant. Spidsen af båden er forstærket på indersiden med en trekant af sammenlimet træ.
Papirskabeloner bliver til metalbeslag. De tre metalbeslag, der beskytter bådens tre skarpe hjørner, starter som papirskabeloner.
Svejset sammen. Papirskabelonerne skilles i første omgang ad i sektioner, der kan skæres ud i pladestål og svejses sammen til et groft beslag.
Poleret spejlblanke. Til sidst er beslagene slebet glatte og så poleret op, så de skinner. Beslagene er limet fast.
03
Ror, mast og sejl
6
Trin
Masten er lavet af askelister, der er limet sammen til en hul ottekantet stang og så afrundet og tyndet gradvist mod toppen. Sejlet er håndsyet i stærk sejldug.
Roret og de to vinger, der sidder på siden af båden og fungerer som køle, når de sænkes i vandet, er lavet af krydsfiner.
Alle delene er desuden beskyttet med et lag glasfiber og klar skibslak.
Et ror i to dele. Roret er lavet, så det kan foldes på midten. Fordelen ved det design er, at båden styrer godt med roret foldet ud, når der er vind i sejlet. Samtidig kan båden sejle på meget lavt vand med roret foldet op.
Let aftagelige beslag. Roret er hægtet på båden ved hjælp af to håndlavede beslag i rustfrit stål. Beslagene er ikke låst i toppen, så roret kan hurtigt tages af og erstattes med en påhængsmotor.
Køle af krydsfiner. For at kunne sejle lige, uden fare for at kæntre, når sejlet er oppe, er båden udstyret med to sidekøle. Kølene er skåret ud af en 18 mm krydsfinerplade og formgivet med høvl og slibepapir. Træet er beskyttet mod vand med et lag glasfiber.
Kølene erstatter årer. Såvel køle som årer er monteret på båden ved hjælp af håndlavede træbeslag. Beslagene er lavet, så de sættes fast i hullerne på kantlisten. Beslagene låses naturligvis fast fra undersiden af listen ved hjælp af bolte og møtrikker. Desværre er kølene placeret, så der ikke er plads til de beslag, der holder årerne fast til kantlisten, når kølene er sat på.
En mast i 8 stykker. Bådens mast er næsten et helt gør det selv-projekt i sig selv.Masten er samlet af 8 identiske stykker askebræt, der er skåret til og har fået fræset et sæt fer og not-lignende profiler på langs. Profilerne har gjort det muligt at samle listerne til en tyk, men fleksibel ottekantet mast, der senere er høvlet og slebet ned.
Materialer
- 5 stk. okuméfiner, 4 x 1.200 x 2.400 mm
- 5 stk. asketræsbrædder, 30 x 100 x 5.000 mm
- 20 m 163 g/m² glasfibervæv
- 6 kg epoxy til glasfiber
- 1,5 l tokomponent PU-maling
- 2 l tokomponent PU-lak
- 1 l brun bejdse
- 1 rustfri stålplade, 2 x 600 x 1.500 mm
- 4,5 m² sejldug
Tidsforbrug
Det har taget flere måneder at bygge en båd i fritiden. Det tager 2-3 uger på fuld tid.
Pris
Ca. 10.000 kr.
Sværhedsgrad
Det her er svært, og du får brug for både kyndig vejledning og en masse tålmodighed.