Murboret vandt, da vi forsøgte at bore hul i glasplader med forskellige typer bor, inklusive særlige glasbor.

Murboret vandt, da vi forsøgte at bore hul i glasplader med forskellige typer bor, inklusive særlige glasbor.

Problem

Jeg har en glasplade, jeg skal bore et hul i. Kan jeg selv gøre det, og hvordan gør jeg i så fald?

Løsning

Du kan godt selv bore hul i glas, men du bør nok øve dig først, og du skal vide, at dette positive svar kun gælder for huller op til 8 mm i ikke-hærdet glasplade. Jo kraftigere bor, desto længereinde på pladen må du bore for ikke at knække glasset.

Vær især forsigtig med tryk og hastighed i det øjeblik, boret bryder gennem glasset. Her har vi lagt en 6 mm ikke-hærdet glasplade på et stykke stof. Efter at have prøvet os frem med blandt andet et specielt glasbor har vi valgt at bruge et murbor. Det fungerer bare bedre.

Sådan gør du:
Start forsigtigt.Tapen sikrer, at boret står fast, indtil det har boret et leje.
Byg en vold af kit, du kan fylde vand i.
Bor med lav hastighed med et nyt, skarpt murbor, indtil du er igennem.
Så er der hul igennem. Med lidt øvelse kan du lave et fint afgrænset hul.