Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Brug et gratis 3D-tegneprogram og få et perfekt resultat!

Print Gem artikel Du skal være logget ind for at gemme artikler

Brug en formiddag foran skærmen, og se, hvordan dit nye haveskur kommer til at se ud. Skift fx beklædning, farver eller størrelse, og bestem dig så. Med et gratis 3D-tegneprogram kan du nemt lave en model, der ligner, og er lige til at bygge efter.

Sværhedsgrad
Tidsforbrug
6 timer
Pris
0 kroner
Tegneprogram: Du kan fx tegne dit nye haveskur i et gratis 3D tegneprogram inden du bygger det.

Du kan fx tegne dit nye haveskur i et gratis 3D tegneprogram inden du bygger det.

Intro

Slut med at have købt for lidt træ eller for mange fliser, fordi du lige har overset en detalje. Når du tegner dine projekter i et 3D-tegneprogram, før du bygger, undgår du overraskelser undervejs i selve byggeriet.

Gratis tegneprogram - der er let at bruge

Der findes et utal af dyre 3D-tegneprogrammer på markedet, og nogle af dem er urimeligt svære at bruge. Vi har valgt et gratis tegneprogram, SketchUp Make, som er let at bruge og lige til at downloade fra nettet. Det er hurtigt installeret, og med denne lille guide er du igang med det samme.

Læs også: Mål op med Google Earth

Øv dig ved at følge vores anvisninger fuldstændigt, når du tegner skuret her i artiklen, så får du en god fornemmelse af, hvad de forskellige værktøjer kan, før du kaster dig over dine egne byggeprojekter.

FØR

Når du har tegnet skuret, er det tid til at indvie naboen og familien og høre deres mening, før du henter materialer.

EFTER

Glæden ved at bygge selv er stor. Og den bliver ikke mindre, når skuret ligner det, du selv har tegnet på en prik.

Vejledning

I gang med tegneprogrammet SketchUp

Låst indhold

Log ind eller køb adgang for at læse dette afsnit

OPDATERING MARTS 2021
Udgaven af Sketchup, som vi beskriver i denne artikel, er udgået. Til gengæld kan du hente Sketchup Make v16, som er en nyere udgave, du kan bruge i stedet.
Vi arbejder i øjeblikket på en ny og stor artikel om Sketchup, som udkommer sidst på året 2021.

Sketchup Make 16

Når programmet er installeret, og du starter, skal du først vælge, hvilken type af projekt, du vil lave. Og du skal vælge en rigtig målestok. Så klik på Architectural Design - Millimeters, det vil være et godt udgangspunkt.

Designet i SketchUp foregår på en tredimensional ”scene” med tre akser i rød (længde) 1, grøn (dybde) 2 og blå (højde) 3. Du kan bevæge dig rundt i landskabet og zoome ind og ud med værktøjerne, som du ser i menu linjen.

Tegn det første element

Låst indhold

Log ind eller køb adgang for at læse dette afsnit

Ligesom du skal en tur i byggemarkedet efter stolper, lægter og brædder, når du skal bygge et skur i virkelig heden, skal du også her skaff e materialerne først. Og det vil i dette tilfælde sige, at du skal tegne dem selv. I skuret indgår blandt andet 95 x 95 mm stolper.

Bemærk, at stolperne ikke går ned i jorden på vores tegning. Skal de graves ned i frostfri dybde, tegner du først hele skuret 90 cm højere, og flytter så det hele de 90 cm ned under den røde akse til sidst.

1

Grundfigur – et kvadrat

Stolpen laves ved at tegne et kvadrat på 95 x 95 mm og hive det op i passende længde. Vælg Shapes-værktøjet 1, der bruges til at tegne figurer. Klik, og træk med musen for at lave en firkant 2. Det er en god ide at starte ved den røde akse (streg). I Dimensions-feltet nederst til højre 3 kan du se målene på den markerede figur. Du kan rette målene ved bare at indtaste 95;95 uden at klikke i feltet først. Tryk så på Enter.

2

Fra kvadrat til stolpe

Nu har firkanten den rigtige størrelse på 95 x 95 mm. Næste skridt er at trække den op til en tredimensional stolpe. Vælg Push/Pull-værktøjet 1. Klik på firkanten 2, og træk opad med musen. Nu vokser en lodret stolpe op. Også her indtaster du den præcise højde i Dimensions-feltet 3. Bjælken skal være 3300 millimeter lang, altså 3,3 meter. Tast: 3300 - og tryk på Enter.

3

Giv stolpen træ-struktur

Nu rager stolpen højt op over underlaget. For at give stolpen et realistisk udseende giver du den en overflade i træ. Til højre på skærmen finder du paletten Materials 1, der blandt andet indeholder gruppen Wood 2. Vælg f.eks. Wood Board Cork 3. Klik Paint Bucket (maler spanden) 4 og derefter på de flader på stolpen, som skal have træmønster. Husk, at den har seks over-flader. Brug værktøjerne Orbit, Pan og Zoom 5 for at komme hele vejen rundt om figuren.

4

Dit eget byggemarked

Når stolpen er færdig, skal du gøre den til en vare i dit ”byggemarked”. Det betyder, at du kan arbejde med den som ét objekt, samt at du altid kan få en ny stolpe ved at vælge den i Component-paletten til højre. Marker hele stolpen ved at trække en firkant rundt om den med Select-værktøjet 1, og åbn menuen Edit 2. Vælg Make Component 3. Nu får du dialogboksen Create Component på skærmen. Giv den et passende navn i Name-feltet 4, og klik på Create 5.

Nu skal der ”bygges”

Låst indhold

Log ind eller køb adgang for at læse dette afsnit

Når du bygger skuret i virkeligheden, starter du med at rejse stolperne. Det gør du også i tegneprogrammet.

Materialerne er på plads, så nu kan du starte på at bygge skelettet til skuret, der består af syv stolper på 95 x 95 mm og et antal tværstivere af 26 x 120 mm terrassebrædder.

1

Kopier elementerne

Klik på Select-værktøjet 1, og derefter på 95, x 95 stolpen for at vælge den. Klik så på Move- værktøjet 2. Hold Ctrl-tasten nede, mens du klikker og trækker med musen 3. Nu har du lavet en kopi af stolpen. Brug samme metode senere, når der skal laves flere eksemplarer af de forskellige materialer. På den måde kan du nu lave alle de syv stolper, der skal bruges til skelettet på skuret.

2

Flyt og rotér elementer

Flyt én af stolperne lidt hen ad X-aksen som hjørnestolpe. Tag så en kopi af 26 x 120 mm-terrassebrættet. Brug Rotate-værktøjet 1 til at lægge det ned (drej 90° om den lodrette akse), og læg den langs X-aksen 2. Brættet er for langt, faktisk skal det kun være 83 cm, da der også skal være en dør på forsiden. Brug Scale-værktøjet 3 til at gøre brættet kortere. Klik på endefladen af brættet og vælg det midterste håndtag 4. Træk/skub til brættet er 830 mm.

3

Afkort elementer

Gentag trin 2 for at anbringe den bagerste hjørnestolpe 1 og et bræt til afstivning 2. Anbring nu de sidste 2 stolper i bagvæggen. Brug igen Scale-værktøjet til at afkortet brættet 3 til skurets længde.

4

Placer elementerne rigtigt

Nu skal du gøre plads til døren. Med Scale-værktøjet 1 har du markeret en afstand på 83 cm på brættet 2, kortet det af og anbragt endnu en stolpe 3, der kommer til at blive den venstre dørkarm. Fortsæt med stolper til højre for døren, og indsæt et støttebræt 4 mellem højre dørkarmsstolpe og højre hjørnestolpe. Skuret begynder at tage form!

5

Forbind elementer på tværs

Nu skal du indsætte støttebrædder 1 mellem for- og bagvæg. Du skal også fortsætte med at sætte tværstivere oppe midt på stolperne og i toppen. Præcis i hvilken højde, de sidder, er ikke vigtigt. Du kopierer bare de brædder, du allerede har ”monteret” ved at holde Ctrl-knappen nede, mens du trækker brædderne opad. De er jo ”savet til” i de rigtige længder.

6

Mål op med målebånd

Nu er alle bjælker og tværstivere foreløbigt på plads. Skuret er dog lidt for højt, faktisk 3,3 meter i højden! For at få den korrekte højde skal du bruge Tape Measure værktøjet 1 (målebåndet). Vælg målebåndet, klik ved foden af en hjørnestolpe 2 og træk opad for at måle op. Her kan du desværre ikke indtaste distancen, så vær præcis med musen. Forsiden skal være 2,12 meter høj (2120 mm) 3. Mærk op på samme måde på de tre andre forreste stolper.

7

Afkort elementer

Brug Scale-værktøjet 1 til at forkorte højden på de forreste stolper til 212 cm. Det er bare at klikke klik i det midterste ”håndtag” 2 på topfladen og trække nedad med musen til mærkerne du lige har sat med målebåndet. Håndtagene dukker op, når musen peger på topfladen.

8

Finjustering

Nu er alle fire frontstolper skåret til. På samme måde skal du afkorte de tre bageste stolper 1 til 237 cm i højden, så taget kan få en passende hældning.

Tips & Tricks

Lav dit eget byggemarked

På samme måde som du netop har konstrueret stolpen, kan du fortsætte med at skabe modeller af de øvrige materialer, der skal bruges til at bygge skuret. Ud over 95 x 95 mm stolper skal du bruge følgende:

  • 45 x 120 mm planker, længde 3700 mm
  • 45 x 45 mm lægter, længde 3640 mm
  • 26 x 120 mm terrassebrædder, længde 3300 mm
  • 21 x 120 mm sorte beklædningsbrædder, længde 2500 mm
  • 15 x 860 mm krydsfiner-plade, længde 1920 mm, hvis du vil sætte en dør i.

Værktøjer i sketchup

Select

Det vigtigste værktøj er selekti-onsværtøjet. Det bruges til at vælge objekter, og er dermed gundlaget for de fleste andre funktioner. Bare klik på Select og derefter på det, du vil vælge.

Eraser

Viskelæderet bruges naturligvis til at slette: Vælg Eraser, og klik på en streg for at slette den. Du kan slette en hel flade ved først at klikke på den og dernæst højreklikke på musen og vælge Erase fra menuen.

Line

Med blyantssymbolet kan du tegne lige linjer punk til punkt. Klik en gang for at starte en streg, og klik en gang mere for at tegne en linje mellem to punkter. Tryk ESC for at afslutte. Hvis du ikke gør det, tegner du videre.

Arcs

Med bueværktøjet kan du tegne alle slags runde former, både simple og avancerede. Med værktøjerne 2 Point Arc og 3 Point Arc, som findes ved at klikke på ned-pilen, kan du strække bueformen.

Shapes

Shapes-værtøjet bruges til at tegne figurer. Det mest almindelige er et rektangel, men du kan også lave cirkler og polygoner (mangekanter). Du vælger antallet af sider ved at Trykke Ctrl+ og Ctrl-. Figurerne placerer sig efter den nærmeste akse.

Push/Pull

Med Push/Pull kan du ændre flade figu-rer til tredimensionale. Klik på en flade, og træk med musen for at lave en 3D-figur. Skriv den nøjagtige højde eller længde i talfeltet nederst til højre på skærmen og tast Enter.

Offset

Offset-værktøjet virker umiddelbart mystisk, men det gør det muligt at lave en mindre eller større kopi af et element med få klik. Du laver kopien ved at vælge en flade og dernæst trække med musen for at bestemme størrelsen.

Move

Move-værktøjet kan både flytte og kopiere elementer. Hvis du vil flytte en hel figur, er det vigtigt at markere hele figuren (vælger du en enkelt flade, så strækkes figuren). Hold Ctrl nede for at lave en kopi.

Rotate

Rotate-værktøjet kan dreje den valgte figur efter alle tre akser. Du kan, ligesom med Move-værktøjet, vælge at låse bevægelsen langs en af de tre akser ved at trykke på en piletast. Tryk på samme tast igen for at ophæve låsningen.

Scale

Scale-værktøjet kan forstørre og formindske den valgte figur (vælg med Select-værktøjet). Vælg så Scale. Ved at trække i hjørnerne skaleres hele markeringen, mens du kan gøre makeringen bredere, højere eller dybere ved trække i de midterste håndtag.

Tape Measure

Målebåndsværk-tøjet kan måle afstanden mellem to punkter og afsætte hjælpestreger. Men det kan også bruges til at skalere hele modellen. Mål først én afstand med målebåndet, og tast så den ønskede afstand i talfeltet nederst til højre.

Paint Bucket

Malerspandens funktion kender du måske fra grafikprogrammer. Den bruges til at farvelægge en sammenhængende flade. I Sketchup kan du ”male” med et bredt udvalg af materialer - fra mursten til vandløb og træ. Husk bagsiden af tingene.

Orbit

Med Orbit-knappen kan du gå rundt om din model og flyve op over den. Du kan også zoome ind og ud med musehjulet. Zoom sker i forhold til det punkt, hvor musemarkøren befinder sig.

Pan

En tegning bliver lynhurtigt for stor til at kunne ses på skærmen på én gang. Især når du ind imellem skal kigge nærmere på detaljer. Pan-værktøjet flytter tegningen på skærmen, og du kan zoome ind og ud med musehjulet.

Zoom

Zoom-værktøjer giver adgang til at zoome ind og ud, og se både det store billede og detaljer. Udover at zoome med rullehjulet kan du også zoome ved at klikke og trække musen.

Zoom Extends

Zoom Extends-værktøjet zoomer helt ud på én gang, så du kan se hele modellen.

Magasin-artikel

Hent magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

Din bestilling
Bestilling
Opret Profil
Bestilling
Du er ved at købe adgang til:
Byggevejledning: Brug et gratis 3D-tegneprogram og få et perfekt resultat!
Total pris: null kroner
Mere for mindre?
Få over 1000 byggevejledninger og fuld digital adgang for kun 19 kroner
    • Adgang til over 1000 digitale byggevejledninger
    • Du kan opsige dit abonnement når som helt.
    • Efter tilbuddet fortsætter du i løbende abonnement til 79 kr. pr. måned
Kun 19 kr. første måned
Du skal indtaste dit fornavn
Indtast dit efternavn
Ugyldig e-mailadresse
Din adgangskode skal være mindst 6 karakterer
Vis
signup.credentials_form.terms_error
Tilbage
Log ind
Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis
Tilbage