Brug et gratis 3D-tegneprogram og få et perfekt resultat!

Her får du et grundkursus i at tegne målfaste arbejdstegninger i det gratis 3D-tegneprogram SketchUp. Vi viser, trin for trin, hvordan du bygger en simpel overdækning, og med de samme teknikker kan du tegne dit næste køkken, skur, terrasse, skillevæg og så videre. Kun fantasien sætter grænser.

Sværhedsgrad
Tidsforbrug
6 timer
Pris
0 kroner

Intro

Tegn dit næste projekt i et tegneprogram inden du bygger. Når du først laver en 3D-tegning, er du sikker på, at alle stolper, brædder og plader passer perfekt sammen i virkeligheden.

Og når du kan tegne en simpel bygning, som den vi lærer dig her, får du de grundlæggende færdigheder til selv at kunne bygge et hvilket som helst andet projekt, som er relevant for dig, fx et skur, et køkken, en terrasse, en skillevæg i stuen, og så videre.

Gratis tegneprogram - der er let at bruge

Der findes et utal af dyre 3D-tegneprogrammer på markedet, og nogle af dem er urimeligt svære at bruge. Vi har valgt et gratis tegneprogram, SketchUp, som er let at bruge, og med denne guide er du i gang med det samme.

SketchUp er et meget simpelt tegneprogram, og derfor er det blevet meget populært blandt "almindelige mennesker", så det ikke længere kun er arkitekter og bygningsingeniører, der bruger tegneprogrammet til at lave 3D-tegninger.

Sådan kommer du i gang med at tegne i 3D

For at lære at tegne 3D i SketchUp får du brug for en almindelig stationær eller bærbar computer, der er forbundet til internettet.

Har du tænkt dig at arbejde med 3D fra en bærbar, vil vi klart anbefale, at du anskaffer en almindelig mus. Bærbare PC’ers indbyggede pegeplader er komplet umulige at arbejde med.

Derudover skal du oprette dig som bruger hos Trimble, der er firmaet bag SketchUp. Det kan du gøre på dette link: www.sketchup.com

ALT dette lærer du her

Vi starter med at guide dig igennem brugerregistreringen (som også er gratis). Dernæst viser vi, hvordan du tegner forskellige dimensioner stolper og brædder, farvelægger dem, inden du til sidst sætter dem sammen til din første konstruktion, en simpel pergola.

Sidst lærer du, hvordan du bygger med avancerede detaljer som buer i udhæng og indhak i stolper.

God fornøjelse!

Kapitler i denne vejledning

  • Overblik over SketchUp
  • Video tutorials til Sketchup
  • Opret dig som bruger
  • Grundlæggende navigation
  • Tegn byggematerialerne
  • Giv materialerne en farve
  • Sæt konstruktionen sammen
  • Fordeling af spær
  • Tegn buede udhæng
  • Lav hak i stolperne
  • 5 ting, du skal vide

Overblik over SketchUp

Find rundt i SketchUp

Der er tonsvis af værktøjer og funktioner i tegneprogrammet SketchUp. Men de er heldigvis grupperet, så de er nemme at finde rundt i.

I den venstre værktøjsbjælke finder du alle tegneredskaber samt værktøjer til at navigere rundt i den tredimensionelle verden.

I den højre værktøjsbjælke findes også en masse forskellige værktøjer samt overbliks- og efterbehandlingsredskaber.

HUSK, at du kan klikke/trykke på oversigten for at få den vist i stort. Inde i selve oversigten kan du zoome endnu længere ind med et dobbeltklik eller -tryk, så du tydeligt kan se alle de små værktøjer og detaljer

Find rundt i SketchUp

Video

VIDEO: Grundlæggende navigation i Sketchup

Før du kan arbejde i SketchUp, har du brug for at kunne styre kameraet rundt. I denne video viser vi dig, hvordan du bruger de tre smarte navigationsværktøjer Zoom, Pan og Orbit.

VIDEO: Sådan tegner du materialer

Det første du skal lære i SketchUp, er at tegne dine byggematerialer. I denne video viser vi, hvordan du tegner en stolpe, en rem og et spær, og til sidst lægger farvede overflader på dem, så du kan kende dem fra hinanden.

VIDEO: Sådan bygger du med materialer

Det lyder måske banalt, men det er det bestemt ikke. I denne video viser vi dig, hvordan du kan flytte rundt på dine materialer og bygge med dem. Du lærer at flytte rundt på dine spær, stolper og remme, og at kopiere, vende og dreje dem. Du lærer også at bruge det helt geniale målebånd.

VIDEO: Tegn en pergola

I denne video viser vi, hvordan du bygger en pergola på 3 x 3 meter fra A til Z. Først starter vi med at tegne de materialer, der skal bruges. Dernæst samler vi konstruktionen, og til sidst får du en håndfuld tips og tricks, du kan bruge til at lave nogle flotte detaljer.

Vejledning

01
Opret dig som bruger 4 Trin

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Sådan opretter du dig som bruger i Sketchup 1

Åbn en browser på din computer, gå til hjemmesiden www.sketchup.com, og klik på Try SketchUp (1).

Tegneprogrammet SketchUp har en gratis version 'Free' 2

Klik på For Personal Projects (2), og vælg Start Modeling (3).

Du skal bruge din emailadresse når du opretter dig i tegneprogrammet SketchUp 3

Indtast din e-mailadresse (4), og klik på Next. Når systemet opdager, at du ikke allerede er oprettet som bruger, bliver du tilbudt at registrere dig.

Når du har oprettet dig hos SketchUp får du en mail med aktiveringskode 4

Indtast dit navn, skriv en adgangskode, du vil bruge, markér i boksen (5), og klik på Create new account (6). Nu får du en e-mail med en aktiveringsknap, du skal trykke på.

02
Grundlæggende navigation 6 Trin

For at kunne tegne i tre dimensioner får du brug for at kunne styre kameraet frit rundt i programvinduet. Grundlæggende set har du tre muligheder, Orbit, Pan og Zoom, og så snart du har arbejdet med disse tre funktioner i nogle minutter, bliver det nemmere.

En god øvelse er at logge ind i tegneprogrammet, starte et nyt projekt og så ellers bare lege med at flytte kameravinklen rundt om “papfiguren” Helen (SketchUp-personen), der altid er en startende del af ethvert projekt.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Login i det gratis tegneprogram SketchUp og åben Nyt Projekt 1

Log ind i SketchUp på app.sketchup.com, vælg Create New, og klik på Simple Template - Millimeters (1). Nu åbner et nyt projekt.

Markér papfiguren Helen med et klik 2

Markér papfiguren med et klik (2), tryk på Components (3) (de tre kasser), klik på det lille hus (4) og pilen ud for Helen (5), og fjern fluebenet fra Always face camera (6). Slut af med at klikke på pilen ud for Components (7).

Orbit værktøj til at navigere rundt i SketchUp 3

Orbit

Genvejstast: O
Orbit er det værktøj, du kommer til at bruge allermest, når du skal navigere rundt i SketchUp. Det bruges til at dreje kameravinklen i en cirkel rundt om dine figurer. Prøv at klikke et tilfældigt sted i vinduet, hold museknappen nede, og bevæg musen fra side til side eller op og ned. Nu kan du se, hvordan værktøjet drejer visningen, i takt med at du bevæger musen.

Pan-værktøjet panorerer - dvs flytter visningen op, ned eller til siderne. 4

Pan

Genvejstast: H
Pan-værktøjet bruges til at flytte hele visningen op, ned eller til siderne (panorere) - og altså ikke rundt i cirkler som Orbit. Prøv at placere hånden på Helen, klik, og hold museknappen nede, og træk så musen op og ned og til siderne.

Zoomværktøjerne zoomer du ud og ind med. 5

Zoom

Genvejstast: Z
De tre forskellige zoomværktøjer, der findes, bruges i bund og grund til at zoome ud og ind med. MEN det nemmeste, du kan gøre, er at bruge musens rullehjul til at zoome med. Og bruger du rullehjulet, behøver du ikke engang vælge zoomværktøjet - uanset hvad du har valgt af værktøjer, vil du kunne zoome ud og ind i billedet med rullehjulet.

6

Centrér visningen

Når du har valgt navigationsværktøjerne Orbit, Pan og Zoom, kan du centrere visningen lynhurtigt med et dobbeltklik. Prøv eksempelvis at dobbeltklikke på Helens venstre hånd, og splitsekundet efter vil hånden være centrum i vinduet.

03
Tegn byggematerialerne 7 Trin

Til vores første 3D-byggeprojekt, en pergola på 3 x 3 meter, skal vi bruge 4 stolper, 2 remme og 6 spær. Vi behøver ikke tegne hver af de i alt 12 forskellige elementer - du kan nemlig nøjes med at tegne en enkelt stolpe, en enkelt rem og et enkelt spær og så kopiere dem.

Dimensionerne, vi benytter, er baseret på forskellige spænd-viddetabeller og altså ikke bare fri fantasi. Hvis du fx vælger at bygge højere eller længere, skal du sikre dig, at dimensionerne kan bære.

Vores pergola får stolper i en dimension af 90 x 90 x 2.400 mm, remme af 45 x 195 x 3.000 mm og spær af 45 x 145 x 3.000 mm.

Vi går i dybden med, hvordan du bygger en stolpe, og så kan du bruge de samme principper til at bygge en rem og et spær.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Slip af med papfiguren Helen ved at klikke på hende og trykke Del/delete-tasten 1

Log ind i SketchUp, vælg Create New, og klik på Simple Template - Millimeters, hvis du får valget.

Klik på Rectangle-værktøjet (1), og vælg Rectangle (2) (det øverste af de fem værktøjer).

Du skal kun klikke en enkelt gang, inden du taster målene ind. 2

Klik et sted på “gulvet” (3), og træk blyanten opad mod højre (4), indtil der vises en firkant. Indtast (på tastaturet) 90,90, og tryk på Enter-tasten. Nu skrumper firkanten til 90 x 90 millimeter.

Hold musen stille over firkanten, og rul fremad på rullehjulet for at zoome ind. 3

Du har lavet en firkant på 90 x 90 mm, og nu gælder det længden på de 2,4 m (2.400 mm). Klik på Push/Pull (5), og vælg Push/Pull-værktøjet (6).

Bevæg Push/Pull og lav en 3D figur 4

Klik på firkantens flade (7) (når værktøjet er placeret rigtigt, vises en masse små blå prikker), og bevæg Push/Pull opad med musen. Nu løfter firkanten sig til en tredimensionel figur.

Firkanten bliver til en 3D stolpe 5

Indtast 2400 (med tastaturet), og tryk på Enter-tasten. Nu løfter den flade firkant sig til en stolpe, der er 2,4 m høj.

Zoom ud ved at rulle baglæns på musens rullehjul 6

Zoom ud ved at rulle baglæns på musens rullehjul, så du kan se hele stolpen. Vælg pileværktøjet (Select), og markér stolpen ved at klikke her (8), holde museknappen nede og slippe knappen her (9).

Giv din nye komponent et navn, fx 90x90x2400 - så kan du senere let finde den i dit bibliotek over materialer. 7

Højreklik på stolpen, og vælg Make Component… (10). Det gør vi for at fortælle SketchUp, at de seks flader (fire sider + top og bund) hænger sammen i én og samme figur.

04
Giv materialerne en farve 7 Trin

Det er ikke kun, fordi din 3D-tegning skal være flot, at du bør farvelægge de forskellige elementer. Forskellige farver og overflader gør det meget nemmere at kende forskel på brædderne.

Her arbejder vi videre med vores første stolpe, som vi vil give en vaskeægte træoverflade. Når du er tilfreds med resultatet, kan du bygge dine andre elementer (spær og rem) og slutte af med at give dem en overflade/farve også.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Vælg alle stolpens flader 1

Dobbeltklik på stolpen, og tryk nu på tasterne Ctrl + A (på PC) eller CMD + A (på Mac) for at vælge alle stolpens flader.

Når du er færdig med at farvelægge noget på din 3D-tegning, lukkes panelet med et klik på pilen. 2

Klik på Materials (1) i den højre værktøjslinje, og klik så på forstørrelsesglasset (2).

Overflader i træ i tegneprogrammet SketchUp 3

Rul nedad i listen over materialer, og klik på Wood (3) (som ligger helt nede i bunden).

Vælg den trykimprægnerede overflade (4), og klik så på stolpen. Nu farves stolpen med den valgte overflade.

Når de små blå prikker vises på din komponent på din 3D-tegning, er den første flade valgt. 4

Træoverfladen vender den forkerte vej og skal derfor drejes. Vælg pilen (Select), zoom ind, og klik på stolpens første flade en enkelt gang (5).

ADVARSEL: Kan være møghamrende besværligt, men prøv dig frem!

Højreklik på den valgte flade - Vælg Texture og Position 5

Højreklik på den valgte flade. Det er vigtigt, at du rammer helt præcist inde på midten af stolpen og ikke på en af de smalle kanter.

Vælg Texture (6) og Position (7).

Vend overfladen rigtigt 6

Klik nu på den grønne knap (8), og hold museknappen inde. Med knappen kan du dreje overfladen rundt. Tryk på Enter-tasten på tastaturet, når du er tilfreds.

Når du har vendt overfladen rigtigt på stolpens første flade (9), skal du gå tilbage til trin 4, vælge den næste flade og gentage processen - alle flader skal vendes manuelt, én ad gangen.

Byg remmen og spæret!

Nu har du bygget din første stolpe på 90 x 90 x 2.400 mm og givet den dens rette trykimprægnerede overflade.

Nu skal du bygge en rem på 45 x 195 x 3.000 mm og et spær på 45 x 145 x 3.000 mm efter de fuldstændig samme principper.

05
Sæt konstruktionen sammen 8 Trin

Vores pergola bygges af fire stolper, to remme og seks spær. Du har tegnet et af hvert element, lavet dem om til komponenter, og nu skal vi kopiere og sætte dem sammen.

I første omgang gælder det om at placere stolperne rigtigt. Til det laver vi en hjælpefirkant på jorden, dernæst sætter vi remmene på, og til sidst lægger vi spærene.

Den helt store øvelse her går ud på at lære at flytte rundt på elementer. Ud over at bruge Move- og Rotate-værktøjet (og selvfølgelig flittigt bruge Orbit og zoomfunktionen til at styre kameraet) skal der også måles op og afsættes mærker, så vi har noget at styre efter. Alt det lærer du her - men hav tålmodighed! Det kræver mindst et par timers øvelse (og ikke mindst frustrationer) at mestre de næste få trin.

OBS!
Kan du ikke få kopigenvejstasterne (Ctrl eller Alt) til at virke, så brug Crtl + C og Ctrl + V til at kopiere og indsætte i stedet.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Tegn en firkant på jorden med Rectangle. 1

Start med at tegne en firkant på jorden med Rectangle. Vi tegner firkanten i målene 3.000 x 2.910 mm - det korteste mål er lavet af hensyn til, at de to remme er 45 mm tykke hver (45 + 45 + 2.910 = 3.000).

Det er vigtigt, at du starter med at vælge det rigtige hjørne på stolpen. 2

Den første stolpe sættes. Vælg Move-værktøjet, klik på stolpens nederste venstre hjørne, og træk den hen, og klik så på firkantens nederste venstre hjørne (1). Nu “klikker” stolpen fast.

Har du svært ved at få elementerne til at “klikke” fast de rigtige steder i din 3D-tegning, hjælper det ofte at ændre på zoomniveau eller kameravinkel. 3

Klik på den første stolpes nederste højre hjørne (2), og flyt den en smule nedad. Tryk en enkelt gang på Ctrl-tasten (Windows) eller Alt-tasten (Mac) - nu kopieres stolpen. Klik nu stolpekopien fast på firkantens nederste højre hjørne (3). Kopiér og placér de to næste stolper på samme måde.

Flyt remmen med Move, så du kan arbejde med den. 4

Flyt remmen med Move, så du kan arbejde med den. Vælg Rotate, og flyt cirklen rundt langs overfladen i toppen af remmen, indtil den bliver blå (4). Klik i det ene hjørne og dernæst i det modsatte. Nu kan remmen drejes om sin lodrette akse.

Brug Rotate igen 5

Remmen skal også drejes vandret, og derfor bruger vi Rotate igen. Denne gang skal cirklen være grøn (5). Placér cirklen over et af remmens øverste hjørner, og bevæg den lidt op og ned, indtil farven bliver grøn. Klik nu, og flyt så Rotate-værktøjet ned til modsatte ende, og klik igen. Nu kan du vende remmen vandret.

Brug Move til at flytte remmen på plads på din 3D-tegning 6

For at flytte remmen på plads i toppen af stolperne vælger du Move, klikker på det øverste, inderste hjørne af remmen og klikker den nu fast til det yderste hjørne på stolpen (6).

Kopier og sæt remmen fast på de to bagerste stolper. 7

Nu skal remmen kopieres og sættes fast på de to bagerste stolper.

Klik på remmens yderste, øverste hjørne med Move, hold Ctrl-tasten (Windows) eller Alt-tasten (Mac) nede, flyt musen ned mod den bagerste stolpe, og klik nu den nye kopi fast til stolpen (7). Husk at bruge Zoom og Orbit flittigt!

Rotationsværktøjets tre farver

Rotate, som ligger i samme gruppe af værktøjer som Move, er beregnet til at dreje de forskellige elementer. Og da der er tre forskellige akser i SketchUps koordinatsystem med hver deres farve, rød, grøn og blå, er der også de tilsvarende farver, når du bruger Rotate. Akserne/farverne skifter automatisk, når du flytter Rotate rundt på materialernes overflader.

06
Fordeling af spær 3 Trin

Sidste del af projektet er, at de seks spær skal fordeles hen over remmene. Det kan gøres på mange måder, men vi benytter lejligheden til at demonstrere målebåndets smarte funktioner.

Her, hvor vi fordeler seks spær ligeligt over tre meter, ender regnestykket på afstanden således: 3.000 mm minus det første spærs tykkelse på 45 mm = 2.955 mm. Til sidst dividerer vi 2.955 med 5, da det første spær allerede er placeret. Resultatet er, at spærene skal fordeles med en afstand af 591 mm.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Sørg for at ramme helt præcist mellem rem og spær, når du skal måle op. 1

Placér det første spær som vist her (1).

Vælg Tape Measure (målebåndet), klik på remmens yderste, øverste hjørne (hvor det møder det første spær (2) ), træk målebåndet lidt ned langs remmen, indtast 591, og afslut med Enter-tasten. Nu afsætter målebåndet et lillebitte sort mærke (3), som du nu klikker på, måler videre, indtaster 591 igen og afsætter et nyt mærke - og det gentager du så hele vejen ned langs remmen.

Kopier og klik de resterende 5 spær fast 2

Nu har du lavet fem mærker med målebåndet, du kan kopiere og “klikke” de resterende fem spær fast på.

Vælg Move, klik på det første spærs nederste, yderste hjørne, hold Ctrl-tasten (Windows) eller Alt-tasten (Mac) nede, og træk kopien af spæret hen til næste målepunkt på remmen (4). Gentag processen, indtil du har kopieret og placeret alle seks spær.

Din første simple konstruktion i 3D-tegneprogrammet SketchUp 3

Tillykke! Du har bygget din første simple konstruktion og er nu i stand til at tegne materialer, flytte rundt på elementer og samle en masse forskellige konstruktioner.

07
Tegn buede udhæng 4 Trin

Der er kort sagt myriader af muligheder for at lave forskellige former, og du kan både eksperimentere med at lave bløde og buede former og bygge videre med de kantede.

Her viser vi, hvordan du laver en flot buet detalje i udhænget på pergolaen. Samme metode kan du bruge til at lave andre flotte former med. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Bemærk, at en ændring i én komponent vil spejle sig til alle andre kopier af komponenten.

I dette eksempel betyder det, at hvis du laver en ændring i et af spærene, så vil alle de andre spær også blive ændret. Vil du sikre, at nye detaljer ikke spejler sig videre til alle de andre spær, skal du først markere spæret, højreklikke på det og vælge Make unique.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Dobbeltklik på din komponent i tegneprogrammet 1

Dobbeltklik på din komponent, her spæret, og klik så en enkelt gang på den ene side (så den markeres med små blå prikker (1) ). Vælg nu et af 2 Point Arc-værktøjerne.

Lav en bue på spærret med blyanten 2

Klik et sted på kanten af spæret (2) og igen på kanten af langsiden (3). Flyt blyanten op og ned, indtil du får den bue, du vil bruge. Afslut med et museklik.

Vælg pileværktøjet - klik på buen 3

Vælg nu pileværktøjet, og klik på området inden for din bue (4).

Fjern buen med Push/Pull værktøjet 4

Nu kan du med Push/Pull-værktøjet fjerne buen. Klik inden for buen (5), og rul fremad med musen. Når du kommer ned til kanten, forsvinder materialet inde i buen.

08
Lav hak i stolperne 2 Trin

Når vi nu bygger en pergola, vil det næsten være ærgerligt ikke at nedfælde remmen i stolpen. Derfor laver vi et hak i stolpen med de præcis samme mål som remmen, som vi kan lægge remmen ind i.

Rent teknisk tegner vi et rektangel på siden af stolpen, som vi så skubber væk med Push/Pull-værktøjet. Også her skal du være opmærksom på, at en ændring i én af stolperne også vil ændre alle de andre kopier. Det betyder i praksis, at alle dine stolper vil få et hak, der i øvrigt vender samme vej.

HUSK, at du altid kan klikke/trykke på trin-billederne for at få dem vist i en større størrelse (hvor du fx kan se de små tal-angivelser og andre relevante detaljer).

Dobbeltklik på stolpen på 3D-tegningen 1

Dobbeltklik på stolpen. Tegn derefter et rektangel på siden af stolpen med de samme endemål som remmen, altså 45 x 195 mm (1).

Brug Push/Pull til at skubbe materialet væk fra stolpen.

Klik remmen fast i stolpehakket 2

Grib fat i remmens højre nederste hjørne, og klik den på plads i stolpehakket (2).

Eftersom alle stolperne nu får et hak, skal du huske at vende de to bagerste stolper, så hakkene vender den rigtige vej.

09
5 ting, du skal vide 5 Trin

1. SÅDAN ÅBNER OG GEMMER DU

SketchUp tegneprogrammet gemmer automatisk hvert 5. minut, men hvis du vil oprette nye udgaver af dine modeller, kan det godt betale sig at lave flere forskellige gemmeudgaver. Klik på menuen med de tre streger, og vælg Save as. Det er også her, du kan åbne en model (Open).

2. Kopierede komponenter hænger sammen

Når du kopierer en komponent og bruger den i din 3D-tegning, eksempelvis et spær, du senere kopierer fem gange, skal du vide, at både originalen og kopierne hænger sammen. I praksis betyder det, at hvis du ændrer det ene spær, fx gør det længere, bliver alle de andre spær også længere. Vil du undgå, at alle kopierede komponenter følges ad, skal du højreklikke på din komponent og vælge Make Unique, inden du ændrer på den.

3. Ctrl + Z er din bedste livline

Hver gang du laver en fejl - og dem kommer du til at lave RIGTIG mange af i starten - kan du fortryde dine sidste handlinger med tastekombinationen Ctrl + Z.

4. Eksportér et billede

Du kan ikke bare sende en kopi af din 3D-model til kommunen, når du søger om byggetilladelse. Til gengæld kan du nemt eksportere almindelige digitale billeder ud af tegneprogrammet SketchUp, som viser din model. Gå ind i menuen oppe i venstre hjørne af programvinduet, klik på Export, og vælg så PNG. På næste billede kan du vælge lidt forskellige billedindstillinger, inden du klikker på Export as PNG.

5. Brug 3D Warehouse

Står du og har brug for en bestemt model, så tjek lige, om den ikke allerede skulle ligge i biblioteket 3D Warehouse, inden du går i gang med at tegne. 3D Warehouse er gratis at bruge, og der er tonsvis af små og store modeller, du må hente og bruge. Klik på Components ude i den højre værktøjsbjælke, skriv, hvad du søger efter i feltet, klik på pil-ned-ikonet (download), når du har fundet en brugbar model, og placér den så et sted på din 3D-tegning.

Tips & Tricks

Få mest ud af 3D tegneprogrammet

Gør Det Selvs 3D-grafiker Stephan Andersen deler med glæde ud af sine tips til 3D-tegneprogrammet. Her får du de 4 bedste!

Gør Det Selvs 3D-grafiker Stephan Andersen
Brug en almindelig mus, når du arbejder med et 3D tegneprogram

1. Brug en almindelig mus

En almindelig mus med to eller flere trykknapper plus et rullehjul giver den bedste styring.

Lav en genvej til tegneprogrammet SketchUp

2. Lav en genvej til SketchUp

Start med at logge ind i tegneprogrammet SketchUp, hold musen stille over hængelåsen i browserens adresselinje, tryk den venstre museknap ned, og hold den nede, mens du trækker genvejen ud på skrivebordet.

Zoom ind i browseren for at forstørre

3. Zoom ind i browseren

Det er en god idé at forstørre SketchUps mange små værktøjsikoner. Der er forskel på, hvordan du gør fra browser til browser, men prøv at klikke på “Vis” (eller et lignende menupunkt i din browser), og zoom ind.

Brug TV’et som storskærm, når du arbejder med 3D-tegninger

4. Brug TV’et som storskærm

De fleste almindelige flad-skærmsfjernsyn byder på et væld af computertilslutningsmuligheder. Og med en stor skærm sluttet til computeren bliver det bare meget nemmere at arbejde i 3D.

Magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

    Andre læser lige nu ...

    Mere fra kategorien Værktøj