1. Hvad betyder akku, når man snakker om en akku-boremaskine?
2. Skal jeg vælge batteri eller ledning?
3. Hvad er forskellen på en boremaskine og en skruemaskine?
4. Skal jeg købe med eller uden slagfunktion?
5. Skal den være på 12 eller 18 volt?
Moderne batterier er ofte dyrere end selve maskinen. Så der kan være penge at spare ved at vælge en maskine med lidt mindre batterier på 12 volt. Mange af de små 12-voltsmaskiner er lige så stærke, som de store maskiner på 18 volt var for få år siden. Vælger du en med et moment omkring 30 newtonmeter (Nm) eller mere, er du godt dækket ind.
6. Hvad er newtonmeter?
Skruemaskinens drejningsmoment måles i newtonmeter. Det svarer til den kraft målt i newton, der trykkes med for enden af en stang på 1 meter. Vægten fra et lod på 1 kg svarer til 9,8 newton. Hænger man et lod på 1 kg for enden af stangen på 1 meter, er drejningsmomentet derfor 9,8 Nm. Et drejningsmoment på 30 Nm svarer til, at loddet for enden af den 1 meter lange stang vejer lidt over 3 kg. Bruger man i stedet en svensknøgle på 20 cm, skal loddet veje lidt over 15 kg.
7. Hvad er en borehammer?
8. Hvad er amperetimer?
9. Hvor mange amperetimer har jeg behov for?
10. Hvad er de små dioder på batterierne til?
11. Hvorfor hedder nogle batterier High Energy, ProCore, LiHD og lignende?
Tidligere var alle batterierne opbygget af sammenlignelige battericeller. Det betød, at 4 Ah hos den ene producent stort set var det samme som 4 Ah hos den anden. De senere år er nye batterier med stærkere celler dukket op. I vores egen test var en bore-/skruemaskine fra Bosch omkring 5-8 % hurtigere og omkring en tredjedel mere udholdende, når den brugte deres nye ProCore-batteri på 4 Ah sammenlignet med deres almindelige batteri på 5 Ah. Metabos nye LiHD-batteri på 4 Ah er både stærkere, 100 gram lettere og en del mindre end deres tidligere Li-Ion-batteri på 4 Ah.
12. Hvad vil det sige, at en motor er kulfri?
De nyeste og mest avancerede maskiner er for det meste udstyret med en kulfri motor. Her bruger man en ny teknologi, som har gjort det muligt at reducere friktionen inde i motoren ved at fjerne nogle små karbonbørster. På den måde bliver motoren omkring 25 % mere effektiv, den udvikler mindre varme, og den har en længere levetid.
I en gammeldags motor med børster sidder elektromagneterne på den roterende aksel i midten og drejer med rundt. Børsterne bruges til at skabe forbindelse fra batteriet til den roterende aksel.
I en moderne, kulfri motor sidder elektromagneterne i stedet på huset uden om den roterende aksel. Friktionen reduceres derfor betydeligt, da der ingen fysisk kontakt er til akslen inde i motoren.