Intro
Vejledning
01
Start med en skabelon
5
Trin
En skabelon gør resten af arbejdet meget nemmere, så den starter vi med at bygge.
Vi tager udgangspunkt i cykelstellets (rammens) vinkler, så hylden følger dem. Pladerne skal altså skæres til i disse vinkler.
Her har vi brugt en rest mdf-plade til skabelonen. Den kan selvfølgelig også bygges af spånplade, eller hvad du nu har liggende.
Mål cyklens vinkler indvendigt i rammen. Både overrør/skrårør og overrør/sadelrør. Her er de hhv. 15 og 45 grader.
Sav stykkerne ud (se tegning). Brug en rundsav eller dyksav. Saven skal indstilles i de rigtige vinkler, som her er 45° og 15°.
Sørg for at save vinkelret. Bruger du føringsskinne til din sav, skal du sikre, at den ligger vinkelret på pladen.
Brug skabelonen til opstregning af bunden (C), når de vinklede sider (B og D) er samlet med toppen (A). Så bliver resultatet præcist.
02
Sav ud til samlinger
7
Trin
Hvis byggeriet skal være besværet værd, så skal resultatet blive lækkert. Det eksklusive look sikres af tapsamlingerne, der som flettede fingre binder hyldens sider sammen.
Skær fire krydsfinérplader ud. De skal følge skabelonen, men være 10 cm længere, så de rager 5 cm ud over skabelonens sider. Sav ud til tappene, der er 3 cm brede.
Læg pladerne (A1, B1, C1 og D1) i forlængelse af hinanden. Vores vinkel rakte til tre plader, men kan du blot lægge pladerne op parvis, er det fint. Husk rækkefølgen. Pladerne skal ligge helt tæt og vinkelret, før du mærker op til tappene.
Spænd første plade (A1) op på skabelonen og sav. Der skal saves ned i begge sider af de skraverede felter og så en række spor imellem.
Fortsæt på de øvrige plader. Spænd dem op på skabelonen enkeltvis. Sørg for, at pladernes sider flugter med skabelonens forkant, og sav helt ned, til saven ridser skabelonen.
Rids langs bunden af savsporet med en hobbykniv. Så undgår du at slå splinter af finéren med stemmejernet.
Bræk stumperne løs med stemmejernet. De første er lidt svære, men det bliver nemmere jo mere luft, du skaber.
03
Sæt hylden sammen
8
Trin
Nu skal alle delene samles.
For at få plads til bagstykket (E) skal der fræses et spor i de fire plader. I sidepladerne (B1 og D)1 kan du fræse helt ud til kanten. I top- og bundpladerne (A1 og C1) er enden af tappen synlig, så her kan du ikke fræse helt ud til kanten.
Under limningen får du brug for hjælpepladen (F) til støtte konstruktionen.
Fræs et spor i alle fire plader (A1, B1, C1 og D1). Sporet skal laves 28 mm inde fra pladernes bagkant med et 18 mm notjern. Fræs ned til 7 mm dybde.
Tilpas fræsesporet efter pladen: I siderne (B1 og D1) kan sporet køre helt ud til tappene, men i top- og bundpladerne (A1 og C1) kan sporet kun gå ud til tappene som vist her.
Lav en prøvesamling af pladerne. Tappene stikker ud og besværliggør samlingen. Det er lettest af gøre det på en buk, så siderne er fri af underlaget.
Nu skal delene samles. Der er penslet godt med snedkerlim på siderne, der trykkes godt sammen med tappene. Bagbeklædningen (E) sættes ned i sit spor, inden den sidste side (A1) sættes på.
Spænd det hele sammen. Det kræver en del tvinger, kiler og klodser at holde sammen på alle dele, mens limen tørrer. Lad det hele stå natten over.
Sav de udstikkende tappe af, når limen er tørret. En træksav (japansav) er genial til formålet, men du kan også bruge en multicutter.
Skær hakket til cyklen ud. Sørg for, at er er god plads til stellet. Skær ind med finérsaven og fjern stykket med en multicutter.
Materialer
Mdf- eller spånplade til skabelon:
- Top (A) a 33 x 40 cm
- Side (B) a 24,5 x 40 cm
- Bund (C) a 12 x 40 cm
- Side (D) a 17,8 x 40 cm
18 mm birketræskrydsfinér:
- Hylde-top (A1) a 40 x 33 cm
- Hylde-side (B1) a 24,8 x 33 cm
- Hylde-bund (C1) a 18 x 33 cm
- Hylde-side (D1) a 21,8 x 33 cm
- Hylde-bagside (E) a 33,9 x 18,2 cm
- Hjælpeplade (F) a 33,5 x 17,7 cm (passes stramt indvendigt i hylden)
Desuden:
- 4 x 50 mm skruer
- Snedkerlim
Specialværktøj
- Rund- eller dyksav
- Overfræser
- Finérsav
Tidsforbrug
Sæt et par dage af (husk tørretid).
Pris
Cirka 1200 kroner.
Sværhedsgrad
Præcision er vejen frem. Det er ikke verdens nemmeste opgaver, men den er besværet værd.