Byg din egen cykelgarage på togskinner

Her får du en kreativ løsning til opbevaring af cykler: en cykelgarage, du kan køre ud på skinner. Selve garagen er bygget op af plader på et let træskelet.

Sværhedsgrad
Tidsforbrug
En uge
Pris
7.600 kroner
Cykelskur

Træk skuffen ud. Sæt cyklen ind. Luk og lås cykelgaragen.

Intro

En cykelgarage er en genial løsning, hvis du gerne vil sikre din cykel bag lås og slå og samtidig beskytte den mod vind og vejr, men ikke har plads til et skur. Mange vælger også at opbevare deres dyre cykler indendøre. Men vil du gerne have cyklen ud og få lidt ekstra plads i bryggerset, så læs med her.

Parker cyklen i garagen

Dyre cykler er et nemt og eftertragtet mål for tyve, men ved at bygge en avanceret garage med en vogn på et skinnesysten, kan cyklen, løbehjulet og klapvognen nemt placeres på vognen, skubbes på plads og låses af i cykelgaragen.

Avanceret cykelgarage

Lad os indrømme det med det samme: Der er enklere måder at stille sin cykel i læ end at bygge en cykelgarage ved at anlægge skinner, så man kan stille sin cykel på en vogn, der skydes ind i en lav, vejrtæt boks og låses af med et carportbeslag. Men en af vores bygge-eksperter faldt fuldstændig for den elegante cykelgarage, da han så den på nettet en dag.

Mere end en aflåst cykelgarage

Han faldt ikke kun for cykelgaragen, fordi den faktisk gør det muligt at passe rigtig godt på hele familiens cykler, men også fordi cykelgaragen er oplagt til en forhave, hvor der ikke er plads til et skur i traditionel højde.

Cykelgarage til andet end cykler

Der er masser af muligheder for at indrette og dermed skræddersy cykelgaragen til andet end bare cykler. Cykelgaragen kan også tilpasse fx barnevogne og udendørs legetøj.

Et udfordrende gør det selv-projekt

Det er ikke ligetil sådan at anlægge et skinnesystem, udtænke og indrette en vogn og bygge et skur til den. Men følger du vores eksperts detaljerede trin for trin-vejledning til en lækker cykelgarage, kan de fleste erfarne gør det selv’ere være med. Du får komplet materialeliste til projektet. Det tager en uges tid at bygge cykelgaragen. God fornøjelse.

Vejledning

01
Skinnerne til vognen med cykler 5 Trin

Skinnerne leder vognen sikkert ind og ud af garagen. Jeg har bygget den lille bane af jatoba-terrasseplanker til svellerne og med spor af et par kraftige aluminiumsvinkler.

De 145 mm brede planker deles på langs, så svellerne er godt 7 cm brede og ikke bliver for klodsede.

To af svellerne er længere end de øvrige, så de kan holde sammen på garagens sider ved åbningen og den lukkede gavl. Det er med til at sikre, at tingene ikke nemt kan skilles ad, hvis nogen vil bryde ind.

1

Terrassebrædderne deles på langs i midterlinjen med en rundsav og skæres op til sveller (T) og styreklodser (U).

2

Styreklodserne (U), der skal holde skinnerne, skæres ud og bores for. Der bores to huller i hver, og som så ofte går det lettere, hvis du laver dig en lille skabelon (X) at bore gennem. Alle huller forsænkes.

3

Svellerne (T) forsynes hver med to styreklodser (U). Skinnerne (V) skal skrues ind i træklodserne, ikke ned i svellerne.

4

Skinnerne (V) skæres ud. Vinkelprofilet, som måler 40 x 40 mm og er bygget af 4 mm aluminium, saves op til to skinner på hver 4 meter. Snittet afrundes med en fil.

5

Skinnerne (V) skrues fast på svellerne (T) via styreklodserne (U). Til hver svelle borer jeg et 4 mm hul i skinnens lodrette del og forsænker hullet, så skruen flugter med skinnen. Bor huller i skinnen for hver 40 cm.

02
Garagen som vognen køres ind i 10 Trin

Garagens faste del bygger jeg op over tre rammer, en til gavlen og to til siderne. Rammerne samles af 45 x 45 mm høvlede lister med runde kanter - de kaldes reglar i trælasten - med trykimprægnerede 95 x 45 mm reglar, hvor der er kontakt med jorden.

En enkelt tagkrydsfinerplade er nok til taget, men der er heller ikke meget tilovers. Den beskyttes med tagpap og aluinddækninger. Det er lidt af et puslespil, hvor du skal holde styr på, at vandet hele tiden føres videre ned.

1

Sav alle reglar til rammerne ud, og skær ud til bladsamlinger i hjørnerne. Vinklen på taget er cirka 7 grader.

2

Rammerne samles hver for sig med skruer og evt. lim. Jeg sikrer mig, at delene ligger præcist i forhold til hinanden, ved at spænde dem op på en plade imens.

3

Skru hjørnerne sammen, når alle 4 sider er savet ud, og de passer. Et stykke vinkeljern forstærker samlingen.

4

Kompositbrædderne sættes på. Skru først det yderste bræt fast i hver side, så det rækker 55 mm ud over rammen, og beregn så afstanden mellem brædderne til 1 på 2-beklædning. Overlap mindst 2,5 cm.

5

Alle brædder fastgøres en smule ud over rammen og skæres til sidst af samlet med en dyksav med føringsskinne. Brug en billig klinge, og sav udendørs med støvmaske. Støvet fejes straks af.

6

De beklædte sider samles med 5 x 80 mm skruer. Der bores for i endestykket. Fortil samles garagen midlertidigt med et bræt foroven og forneden.

7

Tjek, at alle garagens hjørner er vinkelrette ved at måle på begge diagonaler. Er de to mål lige lange, er huset i vinkel.

8

Tagpladen (J) saves ud og gøres fast på væggene. Taget forstærkes midtvejs og i kanten med reglar (G og H), der skrues på fra oversiden. Overkanten på den forreste forstærkning (H) saves skråt af i 7 grader.

9

Inddækningerne sømmes fast i kanten. Først sømmes tagfoden fast, og derefter vindskederne på de andre sider. Brug korte galvaniserede papsøm. Hjørnerne klippes til med en pladesaks og foldes på plads.

10

Tagpappet limes på. Kanterne limes med to striber tagpapklæber oven på aluprofilerne. En børsteliste med 15 mm børste skrues fast foran på remisen, 3,5 cm fra kanten - så er garagen klar.

03
Vognen til cykler bygges op 8 Trin

Vognen, der kører på skinnerne ind og ud af garagen, bygges op, så den er helt åben at komme til, når den er trukket ud. Bunden af krydsfinerplade dækker jeg med et kunststoftæppe, inden delene samles, og både gavlen og siden maler jeg også, før vognen samles.

Fronten beklæder jeg som garagen med komposit brædder. Her må jeg skære et par brædder til i siderne for at få tingene til at gå op. De smalle stykker monteres i siderne og oven på børstelisten i hele dørens højde.

1

Hjulene skrues fast på bunden (K), så de sidder 2 cm fra endekanten og 12 cm fra siden. Det sidste mål tilpasses afstanden mellem skinnerne (T). Bor for til de rustfrie skruer. Deres spids skæres af på oversiden.

2

Når hjulene er på, skal bunden naturligvis testes. Hjulene skal køre midt på skinnerne. Vognen skal præcis røre ved børsterne.

3

Bundpladen (K) dækkes med et solidt tæppe i kunststof. Gør først tæppet fast langs den ene langside med hæftepistol. Så strammes ud på siden overfor, og derefter hæftes de andre sider.

4

Væggen (L) og gavlen (M) skæres, rundes og males. Det er langt nemmere at komme til at male nu.

5

Rammen til den beklædte gavl samles og skrues fast på bunden nedefra. Først fikseres den med tvinger. Bor for, og gør fast med 4 skruer på 4,5 x 60 mm.

6

Væggen (L) skrues på med 4,5 x 50 mm skruer. Inden gavlen (M) skrues på, borer jeg en række 3 mm huller i undervognen 10 mm fra kanten til skruerne.

7

Gavlen (M) gøres fast. Væggen (L) holdes i vinkel med et stykke malertape, mens jeg tager det sidste mål til tilpasningen af det 35 cm brede endestykke. Gavlen (M) kortes af og skrues fast ind i væggen (L).

8

Gavlen beklædes med kompositbrædder. De smalle stykker monteres i siderne og oven på børstelisten i hele dørens højde. Der skal bores for til alle skruer i komposit-brædderne.

04
Vognen indrettes og stilles op 7 Trin

Vognen indretter du helt efter behov og ønsker. Jeg gør den klar til at tage imod cykler og tilbehøret til dem som hjelme, pumper og lygter. Måske har du mere brug for en plads til barnevognen og klapvognen, måske er det haveværktøjet, du gerne vil kunne stille tørt og bag lås og slå.

Låsegrebet er tiltænkt carporte og godkendt som en sikker aflåsning i forhold til forsikringen.

1

Præcis midt i lågen bores hul til et car-portbeslag. Hullet er 25 mm i diameter, og det fineste hul får du med et hulbor.

2

På bagsiden fastgøres carportbeslaget med forsænkede bolte og specialkramper, som giver mulighed for, at låsestangen kan bevæge sig frit frem og tilbage.

3

Jeg stabiliserer vognen med en vinkel, en standard hyldebærer fra fx Biltema. Hvis du indretter din vogn anderledes, har du måske ikke brug for den.

4

Mellem vognens endestykker sætter jeg en lang jernstang i et par træklodser. Dem kan cyklerne stå op ad, evt. sikret mod at vælte med en elastik.

5

På siden sætter jeg knager, der kan bruges til cykelhjelme og cykeltasker.

6

Hele herligheden kan hurtigt skilles ad og samles igen. Det er lettest at begynde med skinnen, når garagen skal stilles op.

7

Den færdige garage rummer lige så meget som et helt lille cykelskur, men fylder ikke nær så meget foran det lave hus.

Materialer

Garagen

45 x 45 mm reglar:

  • 4 korte hjørner (A) a 114 cm
  • 2 lange hjørner (B) a 140 cm
  • 2 øvre lister (C) a 222 cm
  • 2 mellemlister (D) a 211 cm
  • 3 gavllister (G) a 104 cm
  • 1 gavlliste (G1), 95 cm

45 x 95 mm trykimp. reglar:

  • 2 bundlister (E) a 220 cm
  • 1 gavlliste (F), 104 cm
  • 1 tagfront (H), 104 cm

18 mm tagkrydsfiner:

  • Skrå afstivninger (N) a 40 x 16 cm
  • Tag (J), 119 x 229 cm

I øvrigt:

  • 250 sorte facadeskruer
  • 16 stk. 19 mm kompo sit - brædder, 360 cm lange
  • 1 rulle tagpap (Topsafe, 1 x 7 m) med lim og søm
  • 2 børsteliste med 1,5 cm børster a 139 cm
  • 2 tagfødder a 1 m
  • 7 vindskeder a 1 m

Vognen

45 x 45 mm reglar:

  • 2 sider (P) a 116,5 cm
  • Top og bund (R), 101,5 cm
  • 1 afstiver (S), 92,5 cm

21 mm krydsfiner:

  • 1 bund (K), 210,5 x 101 cm

18 mm krydsfiner:

  • 1 væg (L), 83 x 210,5 cm
  • 1 gavl (M), 135 x 35 cm

I øvrigt:

  • Gulvtæppe af gråt filt
  • Kantforstærkning, 2 m (rest fra skinne)
  • 6 hjul
  • Hyldeknægt
  • Knager, galvaniseret rør, klodser, rørisolering o.l. til indretning af vognen
  • Lukkebeslag til garageport
  • Lukkehåndtag

Sporene

21 x 145 mm terrasseplanker i jatoba:

  • 8 sveller (T) a 96 cm
  • 2 sveller (T1) a 104 cm
  • 20 styreklodser (U) a 5 cm

I øvrigt:

  • 2 skinner (V) a 4 m (40 x 40 mm aluvinkel)

Tidsforbrug

En god uge.

Pris

Prisen er 7.600 kr. Du kan spare 1.500 kr. ved at beklæde garagen med rillet krydsfiner i stedet for kompositbrædder.

Sværhedsgrad

De enkelte elementer er ret enkle, men der er mange af dem. Og så forudsætter beskrivelsen her, at du har god erfaring og fx selv finder og vælger de rigtige skruer osv.

Tegning

3D-model

Cykelskur

3D-model

Smart system på skinner

Hvis du kigger ind under udtræksskuffen, kan du se de smarte skinnesystem.

Åbn 3D-model

Video

VÆRKTØJ: Sådan bruger du dyksaven

I denne video lærer du tømrerens favoritsav at kende. Dyksaven føres altid langs med en føringsskinne, der sørger for et præcist snit - uanset om det skal være lige eller vinklet, Om det skal være gennemgående eller ej. Eller om det starter ved kanten eller midt på et emne. Det gør saven oplagt til alt fra riller i et bræt til renskæring langs kanten, når terrassebrædderne er lagt.

TEKNIK: Montering af vinkelbeslag

Vend beslaget rigtigt og giv samlingen optimal styrke

VÆRKTØJ: Sådan bruger du kap-geringssaven

I denne video kan du se, hvordan du indstiller og bruger saven, så du får fuld udnyttelse af den. Kapsaven er genial, når du skal save mange ens, korte snit på tværs af brædder og reglar. Du kan både save lige, vinklede og tiltede snit i bl.a. træ, metal, fibercement og laminat - gennemgående eller i præcis den dybde, du ønsker.

TIPS: Stopklods til kapsaven

Magasin-artikel

Hent magasin-artikel nu

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

    Læs også:

    Mere fra kategorien Cykelskur