Intro
Vejledning
01
Skil cyklen ad
2
Trin
Første forudsætning for at få et godt resultat er, at cyklen skilles fuldkommen ad, så stel og forgaffel kan males hver for sig.
Start med at skrue hjulene af. Afmontér alle kabler til gear og bremser. Nogle gange kan kablerne bruges igen, men ofte kræver cyklen nye kabler, når den samles igen.
Hold styr på alle stumperne og på rækkefølgen, så du let kan samle cyklen igen, når malerarbejdet er klaret.
Skil stel og forgaffel ad. Det gøres typisk ved at fjerne frempinden, som holder styret. Skru alle andre stumper af stellet også. Det meste klares med almindeligt værktøj som unbrako- og fastnøgler.
02
Fjern forskifteren
2
Trin
Cyklen, vi maler her, er bygget til en forskifter. Men da vi ikke har brug for så mange gear og gerne vil have et renere udseende, skal cyklen bygges op med en klinge foran.
Vi har derfor besluttet helt at fjerne udstyret til forskifteren. Der er udelukkende tale om et æstetisk valg. Vi kunne fint have ladet udstyret blive på cyklen og stadig bygge den op med en klinge foran.
Kabelstoppet skæres væk med et lille rotationsværktøj og en lille skæreskive. Efterfølgende slibes den sidste rest væk med en fil, så overfladen bliver fint glat.
03
Fjern lakken
3
Trin
Den klart største og mest tidskrævende opgave, når du skal male et cykelstel, er at fjerne den gamle maling. Selvom opgaven er enkel og ligetil, så tog den i vores tilfælde i omegnen af 10 timer.
Hvis dit stel er af metal, fx stål eller som her aluminium, er det bare at gå i gang med at fjerne lak og maling. Er der tale om et stel af kulfiber, skal du være noget mere forsigtig. Kulfiber tåler ikke kraftige opløsningsmidler. Derfor er løsningen at vådslibe meget forsigtigt, uden at slibe i kulfiberen.
Slib den gamle lak og maling væk med vådslibepapir. Start med omkring korn 240, som tager godt fat, og slut med fx korn 800, som efterlader overfladen glat og uden dybe ridser. En fordel ved at vådslibe er, at det ikke støver. Du skal slibe malingen væk, men der må gerne være noget af den underliggende primer/grunder tilbage.
Genstridig maling kan fjernes med lakfjerner. Det gælder også maling på svært tilgængelige steder. Du må ikke bruge lakfjerner på kulfiberstel, og du skal følge anvisningen på lakfjerneren.
04
Klar til primer
6
Trin
Primer er det første vigtige lag, som sprayes på stellet, så malingen har noget at gribe i. Men inden du kommer så langt, skal stellet og forgaflen forberedes. De skal vaskes grundigt af, så overfladen er helt ren og fri for fedtfingre. Og så skal alle huller og gevind lukkes, så de ikke bliver fyldt med maling. Gør de det, er det nemlig ikke muligt at samle cyklen igen.
Vask stellet grundigt, så alle løse rester af maling og andet kommer væk. Vask med sæbe, og vær meget omhyggelig med at skylle sæbevandet af bagefter. Primeren kan nemlig ikke gribe i sæberester.
Skru maskinskruer i alle gevind. Brug lange skruer. Dem kan du nemlig bruge som håndtag, når du skal flytte, vende, dreje og støtte stellet under malerarbejdet.
Luk krankboksen af med malertape. Skær langs kanten med en hobbykniv, så afslutningen bliver helt perfekt. På forgaflen tapes den del, der normalt går gennem stellet.
Kronrøret tapes. Det er her, forgaflen normalt sidder, og hvor der skal gå et kosteskaft igennem, mens vi maler. Derfor skal tapen gå ned i åbningen, så der er hul igennem til ophængning.
Giv stelnummeret en strimmel Fine Line-afdækningstape. Så kan du efterfølgende fritlægge det igen.
05
Primer og reparationer
8
Trin
Det er først, når stellet har fået primer, at du kan se de sidste småfejl i overfladen. Hvis der er brug for at spartle eller på anden måde reparere på rammen, er det også bedst at vente, til overfladen har fået primer. Primeren får nemlig spartelmasse og lignende til at sidde sikkert fast.
Giv rammen og forgaflen den første dækkende omgang primer. Spray på i flere tynde lag med en kort pause imellem. Start på de besværlige steder som samlingerne, og dæk stellet helt. Primeren må ikke løbe. Stellet skal dog efterslibes, så småfejl vil blive rettet til.
Lav et bagstop til reparation af huller til forskifteren, når primeren er tør. Det gøres ved at klippe en cykelslange over og binde knuder i enderne. Slangen stikkes ned i sadelrøret og pumpes op.
Luk hullerne med en tokomponent reparationsmasse til aluminium. Massen æltes mellem to fingre, til den er ensfarvet, og stoppes omhyggeligt i hullet.
Slib reparationsmassen til, når den er hærdet. Den hærder på få minutter. Den første, grove tilpasning klares med en fin fil. Til sidst pudses med vådslibepapir.
Ujævnheder og fejl slibes til. Når primeren er tør, kan du tydeligt se, om der er noget, der skal “finjusteres”. Her er det spor efter det fjernede kabelstop, som skal have en ekstra tur med filen og vådslibepapiret.
Slut af med et sidste og dækkende lag primer over det hele, når der ikke er flere fejl og mangler. Sprit reparationerne af, inden du primer.
Slib hele rammen let med vådslibepapir korn 1.200, når primeren er helt tør. Du må ikke slibe igennem primeren. Tør støv og vand væk med en fiberklud, og lad det hele tørre.
06
Grundfarve
2
Trin
Det er tid til at male grundfarven, som skal påføres i to arbejdsgange med omkring 1-2 minutters mellemrum.
I første arbejdsgang starter du med at male de svært tilgængelige steder, hvorefter hele stellet får et tyndt lag maling, som hjælper den afsluttende maling med at lægge sig flot og ens.
Efter 1-2 minutter males det afsluttende og dækkende lag i én arbejdsgang. Start med at have cyklen på hovedet, og mal undersiden. Når du er klar, vendes cyklen hurtigt ved at holde på de lange skruer.
Giv cyklen første lag maling. Start med de besværlige steder, og giv derefter hele stellet et tyndt lag maling. Det tynde lag vil få det afsluttende lag til at sidde bedre, så malingen ikke løber. Husk at tømme dysen.
Giv det andet og dækkende lag maling efter 1-2 minutter. Det skal gøres i én arbejdsgang. Det er lettest at styre, hvis du starter på undersiden og vender rammen undervejs. Der skal præcis så meget maling på, at den løber pænt sammen til et jævnt, dækkende lag. Malingen må absolut ikke løbe. Heldigvis hjælper det første, tynde lag med at holde på malingen.
07
Detaljefarve
6
Trin
Vores cykel skal have to farver på stellet, så når grundfarven er helt tør, kan vi gå i gang med detaljefarven.
Det er meget vigtigt, at du lader grundfarven tørre helt, ellers kan tapen trække malingen af. Følg anvisningerne på maling dåserne.
Det er vigtigt, at den del af cyklen, der skal have den hvide grundfarve, dækkes omhyggeligt og fuldkommen af. Ellers risikerer du, at der også kommer maling der.
Lav de skarpe kanter med Fine Line-afdækningstapen. Det er en smal, glat og smidig afdækningstape, du kan forme stort set, som du vil. Du kan forsigtigt skære overlap og samlinger til med en skarp kniv.
Rammen pakkes omhyggeligt ind, hvor malingen ikke må lande. Det er det hele, der pakkes ind i plastik.
Detaljefarven sprayes på med samme fremgangsmåde som med grundfarven. Start med de svære steder, og giv resten af stellet et tyndt lag. Start med undersiden af cyklen. Ryst dåsen grundigt inden brug.
Giv det andet og dækkende lag maling. Igen skal det gøres i én arbejdsgang efter 1-2 minutter. Start på undersiden, vend rammen om, og mal færdigt, så malingen lige præcis løber sammen.
08
Transferklistermærker
4
Trin
For at give cyklen det sidste prik over i’et udstyrer vi den med logoer, som sættes på inden den afsluttende klarlak.
Logoerne sættes på som transferklistermærker, hvor det kun er selve mærket, uden baggrund, der sættes på. Mærkerne kan købes på internettet, og det er muligt at finde navne og logoer fra de fleste cykelmærker.
Vores stel er fra mærket Giant, og vi har valgt de originale logoer.
Find den rette placering. Hold logoerne op på rammen, og husk nogle fikspunkter, som du kan placere dem efter. Når først logoerne sidder, fanger bordet.
Træk forsigtigt bagsiden af. Papiret trækkes af i en skarp vinkel. Pas på, at logoet ikke følger med.
Placér transfermærket meget omhyggeligt. Det kan nemlig ikke gøres om. Det er vigtigt, at du gnider hvert enkelt bogstav omhyggeligt fast, særligt når bogstaverne “går rundt om et hjørne” som her. Der må ikke være luftbobler under.
09
Klarlak
1
Trin
Nu mangler du kun klarlak. Den skal sprøjtes på på samme måde som farverne. Start med de svære steder, og giv også hele stellet et tyndt lag. Efter 1-2 minutter sprayer du et dækkende lag, som skal løbe sammen til en blank ensartet overflade.
Når lakken er støvtør, kan du forsigtigt fjerne afdækningstapen og skruerne i gevindene. Fine Line-tapen skæres fri og tages af, så stelnummeret igen kommer til syne.
Lad ramme og forgaffel hærde et par døgn, før du samler din “nye” cykel.
Materialer
- To dåser primer
- To dåser spraymaling, grundfarve
- To dåser spraymaling, detaljefarve
- To dåser klarlak
- Fine Line-afdækningstape
- Malertape
- Transferklistermærker
Tidsforbrug
Omkring 15 timers arbejde. Med tørretid skal du regne med en uge.
Pris
Omkring 500 kr.
Sværhedsgrad
Opgaven kræver tålmodighed og omhyggelighed - og en hel del af det. Det er en krævende opgave, som tager den tid, den tager.