Lær at bakke med trailer

For mange af os er det ikke altid lige let at styre en trailer i bakgear. Men med et særligt trick og lidt øvelse bliver du genbrugspladsens bedste bilist i bakgear på mindre end en time.

Hvis du ikke har prøvet det, er det, fordi du aldrig har bakket med en lille, enakslet trailer: På trods af dit bedste forsøg på at styre traileren derhen, hvor du vil have den, stikker den pludselig af og drejer for meget. Og så står traileren og bilens bagende i en 90-graders vinkel i forhold til hinanden.

Ret ofte sker den slags på en genbrugsplads eller andre steder, hvor det ikke blot er irriterende, men ærligt talt også lidt pinligt; for tænk, hvis du i stedet var en af dem, der kan styre traileren perfekt på plads i bakgear. Hver gang.

Så nemt er det faktisk

Den gode nyhed er, at det kun kræver ét lille trick og så en lille times øvelse et sted, hvor der er god plads til bil og trailer. Tag artiklen her med, og kast dig ud i de viste øvelser. Allerede efter ganske få minutter vil du opleve, at du har bedre styr på traileren end nogensinde.

Forstå logikken

Hvilken vej drejer traileren bag dig, når du drejer på bilrattet? I bakgear kan det være en smule hjernevridende at regne ud. Derfor skal du forestille dig, at bunden af bilrattet er trailerens bagende. Så når rattets bund drejes og peger mod venstre, vil trailerens bagende også søge til venstre.

Rattets bund står lige. Det samme gør trailerens bagende.

Rattets bund peger mod venstre. Det samme gør trailerens bagende.

Drejer du rattet, så rattets bund peger mod højre, så drejer trailerens bagende også mod højre.

Bak lige

Start med at få styr på traileren, når du blot vil bakke lige. Det er en fordel, hvis du kan se lidt af traileren i sidespejlene. Sørger du for konstant at have lige meget af traileren i hvert spejl, kører traileren lige. Ser du for meget i højre spejl, korrigerer du ganske lidt, så trailerens bagende søger til venstre.

1. Hold rattet lige. Sørg for, at du – hvis det er muligt – kan se lige meget af trailerens sider i hvert sidespejl. Nu kan du bakke. En lille enakslet trailer vil dog hurtigt begynde at dreje.
2. Trailerens bagende søger mod venstre. Derfor korrigerer du en smule på rattet, så rattets bund peger mod højre. Så vil traileren følge i samme retning. Husk, at du kun skal korrigere ganske lidt.
3. Traileren er næsten rettet op. Så nu skal rattet drejes tilbage, så det står lige. Det skal reelt ske, en smule før traileren kører lige, for ellers styrer den hurtigt i den modsatte retning, så bagenden i dette tilfælde vil svinge til højre, fordi det jo var den vej, vi drejede rattets bund. Hvor lidt eller meget der skal til, før traileren reagerer, er individuelt, så du må øve dig, indtil du har fornemmelsen.
4. Så kører vi lige! Men det er en stakket frist, for med kun én aksel vil den livlige trailer hurtigt komme ud af kurs, og så skal der korrigeres igen og igen. Manøvren kræver fuld koncentration, og du kommer ikke til at bakke i en fuldkommen lige linje.

Drej i bakgear

Det her er ”genbrugspladsmanøvren”: Du skal af med dit haveaffald, og der holder i forvejen to biler med trailere foran aflæsningsstedet. Nu skal du have bakket bil og trailer ind mellem eller ved siden af de andre biler. Drej forsigtigt, og ret op i god tid, så traileren ikke fortsætter for langt i den retning, du starter med at dreje den.

1

Sigt efter båsen eller mellemrummet mellem de andre biler. Det kræver lidt øvelse at fornemme hele vogntogets længde, så øv dig på en tom parkeringsplads.

2

Allerede nu skal der korrigeres. Ellers drejer traileren for langt og ender med at stå på tværs. Når bunden af rattet drejes lidt mod højre, retter trailerens bagende sig ind og nærmer sig “lige ud”.

3

Nu skal rattet stå lige. Traileren vil sandsynligvis allerede nu fortsætte en anelse for meget til venstre, men det løser vi om lidt. I de fleste tilfælde er det her godt nok.

4

Næsten på plads eller i tilfældet med genbrugspladsen fint på plads. Vil du have traileren helt lige, kører du blot en smule frem, hvorefter du bakker lige ind i båsen.

Bak traileren 180 grader

Hvis du har brug for, at trailerens åbning skal vende den modsatte vej, må du lave en 180-graders vending. Her kan du naturligvis stå ud af bilen, hægte traileren af og vende den om, hvorefter du vender bilen og hægter traileren på igen. Men dels er det svært med en fuldt lastet trailer, dels er det altså ikke særlig imponerende.

Situationen vil næppe opstå ofte, men det er en god øvelse, hvis du kan finde en tom parkeringsplads eller et andet sted med god plads, for det giver dig en rigtig god fornemmelse for, hvor lidt eller meget der skal til, før traileren drejer. Og denne øvelse er din bedste sikkerhed mod, at traileren sætter sig på tværs.

1. Rattets bund peger til højre, trailerens bagende følger med. Pas på ikke at dreje rattet for meget.
2. Ret en smule op. Fastholder du rattet som i trin 1, drejer traileren for langt mod højre og ender på tværs. Hold konstant øje med traileren i sidespejlene eller i bakspejlet.
3. Se på vinklen mellem bil og trailer på billedet: Der skal igen korrigeres en smule den modsatte vej, ellers løber traileren for langt til højre.
4. Vi skal til at rette op. Rattets bund skal drejes en smule mod venstre, så trailerens bagende gør det samme.
5. Så er vi kommet rundt. Traileren holder ikke lige, men det kan vi nemt løse ved at køre nogle meter ligeud og så bakke i en lige linje.

    Andre læser lige nu ...