Stikforbindelsen
Her er ledningen trukket ud af stikkets aflastning. Det betyder, at der kan trænge regnvand ind. Sørg altid for, at ledningen sidder inde i aflastningen.
De irrede stik kan renses med en let slibning med fint smergellærred. Stikbenene kan udvides ganske let og på den måde gå strammere ind i modparten. Rens også stikket af med kontaktrens.
Skift stikforbindelsen ud
Hvis trailerens lys er ustabilt eller slet ikke virker, skal du tjekke stikket, der forbinder traileren med bilen.
Fejlene kan både skyldes, at der har været hevet for meget i selve ledningerne, eller at polerne er irret til.
I begge tilfælde vil et nyt stik løse problemet.
Klip ledningerne over på det gamle stik, men lad enderne blive siddende, så du kan kopiere rækkefølgen om lidt.
Nu er stikket klar til kopiering. Du skal have sat ledningerne i i samme orden som på det gamle stik.
Skub ledningerne på plads i de respektive muffer, og spænd skruerne til en efter en. Hold øje med, at du følger mønsteret fra det gamle stik.
Læg stikket på plads i den ene halvdel af plastkappen. Det skal passe ned i et hak. De farvede ledninger må ikke være så lange, at de stikker ud af plastkappen.
Presenningen
Presenningens forstærkede øjer kan knække, og så vil de uforstærkede huller blive ødelagt af snoren, der løber igennem dem. Køb nye øjer, og lim eller bank dem fast.
Elastiksnoren kan blive træt. Den vil efterhånden miste sine elastiske kræfter, så den ikke kan stramme presenningen ud. Køb en ny i god og kraftig kvalitet.
Kuglegreb
Kuglegreb skal være nemt bevægeligt, og det skal hægte sig fast på bilens trækkugle, uden at du skal presse på eller bruge kræfter. Når det hægter, skal det aflåses automatisk, men igen være nemt at låse op, når traileren skal hægtes af. Slidte kuglegreb kan nemt udskiftes, men beskyttende smøring vil give det lang levetid. Brug godt med rustbeskyttende smøremidel.
Ledningsclips
Det er vigtigt at ledningerne fra stikket ud til lygterne, er forsvarligt fastholdt til siderne. De små clips kan miste grebet med tiden. Skift dem ud med nye.
Fælge
Ordensmagten er striks når det gælder dækkenes tilstand, herunder dækmønsteret. Rust på fælge vil ikke blive kommenteret, men kønt er det ikke, så giv dem en lille kosmetisk makeover, når hjulet er afmonteret. Hammerite kan påføres direkte på rust. Løst møg og skidt, samt oliepletter, skal renses af først.
Dæktryk
De fleste trailerhjul skal have et maksimalt dæktryk på 3BAR/44 PSI. Men til visse (tunge) transporter er det overkanten. Tjek trykket jævnligt, i begge hjul, og især når det er længe siden, at traileren har været i brug. Det maksimale dæktryk står i trailerens manual eller på selve dækket.
Sæt en ny kuglekobling på
Kuglekoblingen, der holder traileren fast til bilens anhængertræk, kan naturligvis også blive slidt, og det kan være farligt. Tjek de numre, der er printet på din gamle kobling, eller giv trailerens stelnummer til forhandleren, så du får en ny kobliing, der passer.
Den gamle kuglekobling er rusten og meget svær at låse ordentligt. Det kan skabe farlige situationer, så den må skiftes ud.
Skru boltene ud. Der kan være brug for lidt ekstra kræfter eller lidt WD-40 for at løsne de gamle bolte.
Næsehjulet
De små trailere er udstyret med et simpelt næsehjul uden kuglelejer. Spiltten i det gennemgående nav fjernes nemt med en bidetang.
Smør navet godt med konsistensfedt. Sæt det igennem det nye hjul og sæt det fast i gaflen. Tryk splitten fast, så den bliver siddende.
Nyt næsehjul
Nogle trailere leveres uden næsehjul. Heldigvis er stort set alle trailere forberedt til, at der kan sættes et næsehjul på. Og går hjulet i stykker, er det nemt at skifte ud.
Sæt hjulet ind i klembøjlen. Stangen, hjulet er monteret i, passer i buen, og klembøjlen kan lukke omkring stangen.
Bunden
Bundpladen er fastgjort med popnitter til sider og hjørnestolper. Skil så lidt som muligt ad. Det nødvendige antal popnitter bores ud og fjernes.
Der er ikke en fælles opskrift for adskillelse af trailere. Det afhænger af modellen. Her fandt vi ud af, at vi skulle skille mindst ad, når vi trak bundpladen sidevers ud.
Bundpladen er frigjort fra siderne, og kan nu trækkes sidevers ud. Læg den gamle bundplade oven på den nye, og brug den som model for gennemboring til popnitter.
Skift en knækket hægtelukker
Hægtelukkeren er det beslag, der holder bagklappen lukket. Med årene kan det blive så slidt, at det giver op. Heldigvis kan du skifte det ud med et nyt.
Hængslet har givet op. Ud over at der er knækket en skrue, er det også blevet slapt og lukker dårligt.
Mærk op til den nye hægtelukker. Den nye model er kraftigere og skal fæstnes på en anden måde. Hold selve lukkeren sammen med den del, der skal holde imod som vist, når du mærker op. Det er vigtigt, at hægtelukkeren er lukket.
Bor ud til de nye bolte til modholderen. Mål eller aflæs boltenes tykkelser, og brug et metalbor i samme tykkelse.
Sæt beslaget på med de medfølgende bolte. Her holder to solide bolte med møtrikker beslaget på plads.
Lygterne
Det venstre lygteglas har fået en slagskade. Det sidder fast med fire skruer, og er nemt at udskifte. Mens vi er inde, tjekker vi pærer og alle ledningsforbindelser.