Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

10 TIPS: Hold din trailer i topform!

Print Gem artikel Du skal være logget ind for at gemme artikler

Traileren er vores bedste ven, når haveaffaldet skal på genbrugs-pladsen, og når byggematerialerne skal transporteres hjem. Men det er hårdt at være trailer, og hånden på hjertet: måske trænger din trailer også til et kærligt eftersyn?

Her giver vi dig en guide til de 10 mest almindelige reparationer, så du kan få en træt trailer op i topform mange år fremover.

1. Stikforbindelsen

Det er ikke et sjældent syn at møde en trailer helt eller delvist uden lys. Det er farligt, og det er ulovligt, og ofte kan det afhjælpes med en hurtig afrensning af stik og fatninger eller udskiftning af pærer. Stikkene er enten 7- eller 13-polede, alt efter model. Er din bil udstyret med 13-polet stik, og din trailer med 7-polet, eller omvendt, kan du købe en adapter, der kan forene de to typer stik.

Her er ledningen trukket ud af stikkets aflastning. Det betyder, at der kan trænge regnvand ind. Sørg altid for, at ledningen sidder inde i aflastningen.

De irrede stik kan renses med en let slibning med fint smergellærred. Stikbenene kan udvides ganske let og på den måde gå strammere ind i modparten. Rens også stikket af med kontaktrens.

Kabelsko kan irre og ”løsne grebet” om spadestikket. Tjek alle forbindelser ved at afmontere én sko ad gangen. Udskift evt. spadeskoen, eller klem den let sammen. Spray med kontaktrens.

2. Presenningen

Det er en god idé at beskytte traileren med en presenning. Den giver vognbunden længere levetid, da den er skærmet mod regn og den smattede belægning af nedfaldne blade. Presenningen holder også på lette materialer, som er i fare for at blæse af under kørslen. Småskader kan nemt og billigt udbedres. Det er billigere end en ny presenning.

Presenningens forstærkede øjer kan knække, og så vil de ufor-stærkede huller blive ødelagt af snoren, der løber igennem dem. Køb nye øjer, og lim eller bank dem fast.

Elastiksnoren kan blive træt. Den vil efterhånden miste sine elastiske kræfter, så den ikke kan stramme presenningen ud. Køb en ny i god og kraftig kvalitet.

En utæt presenning kan lappes. Store mængder regnvand kan passere igennem et ganske lille hul. En uheldig rift kan sagtens repareres. Rens af og lap med en cykellap eller kraftig tape.

3. Kuglegreb

Kuglegreb skal være nemt bevægeligt, og det skal hægte sig fast på bilens trækkugle, uden at du skal presse på eller bruge kræfter. Når det hægter, skal det aflåses automatisk, men igen være nemt at låse op, når traileren skal hægtes af. Slidte kuglegreb kan nemt udskiftes, men beskyttende smøring vil give det lang levetid. Brug godt med rustbeskyttende smøremidel.

4. Ledningsclips

Det er vigtigt at ledningerne fra stikket ud til lygterne, er forsvarligt fastholdt til siderne. De små clips kan miste grebet med tiden. Skift dem ud med nye som vist her.

5. Fælge

Ordensmagten er striks når det gælder dækkenes tilstand, herunder dækmønsteret. Rust på fælge vil ikke blive kommenteret, men kønt er det ikke, så vi giver dem en lille kosmetisk makeover, når nu hjulet er afmonteret. Hammerite kan påføres direkte på rust. Løst møg og skidt, samt oliepletter, skal renses af først.

6. Dæktryk

De fleste trailerhjul skal have et maksimalt dæktryk på 3BAR/44 PSI. Men til visse (tunge) transporter er det overkanten. Tjek trykket jævnligt, i begge hjul, og især når det er længe siden, at traileren har været i brug. Det maksimale dæktryk står i trailerens manual eller på selve dækket.

7. Næsehjulet

De fleste små trailere har et næsehjul med en fast gummiring. Det sidder på et støtteben, der kan justeres i højden. Næsehjulet er robust, men sårbart, hvis man glemmer at løfte det inden kørsel (det sker). Et nyt hjul er billigt og nemt at udskifte. Har traileren ikke støtteben og næsehjul, kan det nemt monteres.

De små trailere er udstyret med et simpelt næsehjul uden kuglelejer. Spiltten i det gennemgående nav fjernes nemt med en bidetang.

Smør navet godt med konsistensfedt. Sæt det igennem det nye hjul og sæt det fast i gaflen. Tryk splitten fast, så den bliver siddende.

Støttebenets bevægelige dele smøres med et rustbeskyttende smøremiddel.

8. Bunden

Bundpladen er vandfast og robust i forhold til vejr og vind, men forskellige materialer slider hårdt på den. Sten, grus og jord nærmest sliber bundpladens overflade, indtil den med årene er ridset igennem, og mere modtagelig for fugt. Større ridser bør forsegles med det samme, og er der flere, bør bunden udskiftes. Bundpladen kan købes på færdigmål via producenten.

Bundpladen er fastgjort med popnitter til sider og hjørnestolper. Skil så lidt som muligt ad. Det nødvendige antal popnitter bores ud og fjernes.

Der er ikke en fælles opskrift for adskillelse af trailere. Det afhænger af modellen. Her fandt vi ud af, at vi skulle skille mindst ad, når vi trak bundpladen sidevers ud.

Bundpladen er frigjort fra siderne, og kan nu trækkes sidevers ud. Læg den gamle bundplade oven på den nye, og brug den som model for gennemboring til popnitter.

Så skal den nye trailerbund blot skubbes ind på plads, og så skal hele proceduren foretages igen blot i omvendt rækkefølge. Når alle pop­ nitter er klemt på plads, er du atter køreklar.

9. Lygterne

Et smadret lygteglas er en trist skade, der dog blot kræver, at glasset udskiftes. Både lygteglas og hele lygtesæt kan købes som reservedele. Der er mindre, nogle gange næsten usynlige, forskelle på lygterne fra model til model, men når stelnummeret eller nummerpladen oplyses, vil du få de rigtige reservedele. Skift pærer, der ikke virker eller lyser svagt. Men prøv først med kontaktspray.

Det venstre lygteglas har fået en slagskade. Det sidder fast med fire skruer, og er nemt at udskifte. Mens vi er inde, tjekker vi pærer og alle ledningsforbindelser.

Rust reducerer kontakten, og ofte skyldes en slukket pære dårlig kontakt. Tjek kabelskoforbindelserne, strejf polerne med fint smergel lærred og spray med kontakt rens/kontaktspray.

10. Reflekserne

De små reflekser skal virke. Reflekser er en del af trailerens sikkerhedsudstyr. Nye reflekser kan købes og klæbes eller nittes fast. Er den lille metalholder blevet bøjet, skal den blot skubbes tilbage, så refleksen vender den rigtige vej.

Snavsede refleksplader bør renses. Beskadigede reflekser skiftes ud. De skal placeres hvor de gamle sad. På siderne er de ofte fastholdt med selvklæben­ de tape eller en popnitte.

Nitten bores ud, og erstattes af en ny, så den nye refleks kan sidde fast.

Hent magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

Log ind
Datasikkerhedshændelse hos Bonnier Publications
Vi har beklageligvis identificeret, at en person har skaffet sig uautoriseret adgang til et af vores systemer. Som konsekvens heraf kan nogle brugeres login-oplysninger potentielt være blevet delt. Efter vores bedste viden er dette ikke tilfældet, men for en sikkerheds skyld har vi valgt at nulstille disse brugeres passwords i vores system.

Hvad skal du gøre?
Hvis du ikke længere kan logge ind med dit sædvanlige brugernavn og adgangskode, skal du oprette et nyt password ved at klikke på ‘Glemt password’.

Læs vores guide til at lave en sikker adgangskode her.

Hvad har vi allerede gjort?
Den uautoriserede adgang er blevet indberettet til Datatilsynet. Vi har taget alle forholdsregler og i samarbejde med relevante sikkerhedseksperter arbejder vi på højtryk for, at en lignende situation ikke sker igen.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på [email protected].

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.

Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis

password_reset.form.password_is_changed

Din bestilling
Bestilling
Opret Profil
Bestilling
Du er ved at købe adgang til:
Artikel (abonnement): 10 TIPS: Hold din trailer i topform!
Total pris: null kroner
Mere for mindre?
Få over 1000 byggevejledninger og fuld digital adgang for kun 19 kroner
    • Adgang til over 1000 digitale byggevejledninger
    • Du kan opsige dit abonnement når som helt.
    • Efter tilbuddet fortsætter du i løbende abonnement til 79 kr. pr. måned
Kun 19 kr. første måned
Du skal indtaste dit fornavn
Indtast dit efternavn
Ugyldig e-mailadresse
Din adgangskode skal være mindst 6 karakterer
Vis
signup.credentials_form.terms_error
Tilbage
Log ind
Datasikkerhedshændelse hos Bonnier Publications
Vi har beklageligvis identificeret, at en person har skaffet sig uautoriseret adgang til et af vores systemer. Som konsekvens heraf kan nogle brugeres login-oplysninger potentielt være blevet delt. Efter vores bedste viden er dette ikke tilfældet, men for en sikkerheds skyld har vi valgt at nulstille disse brugeres passwords i vores system.

Hvad skal du gøre?
Hvis du ikke længere kan logge ind med dit sædvanlige brugernavn og adgangskode, skal du oprette et nyt password ved at klikke på ‘Glemt password’.

Læs vores guide til at lave en sikker adgangskode her.

Hvad har vi allerede gjort?
Den uautoriserede adgang er blevet indberettet til Datatilsynet. Vi har taget alle forholdsregler og i samarbejde med relevante sikkerhedseksperter arbejder vi på højtryk for, at en lignende situation ikke sker igen.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på [email protected].

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis
Tilbage