Carport med integreret skur

Hvis du har brug for et skur, kan du nemt udvide en standardcarport, så du får den plads, du har brug for. Konstruktionen er enkel og kan kædes flot sammen med en listebeklædning.

Sværhedsgrad
Tidsforbrug
5 dage
Pris
7.500 kroner

Intro

Drømmer du om en plads i tørvejr til både bil og cykel, kan du slå to fluer med ét smæk ved at integrere skuret i en carport. Køber du ovenikøbet en standardcarport, der leveres som et samlesæt, skal du kun købe de ekstra materialer ind til skuret. En både nem og billig løsning.

Her har vi valgt at “opgradere” carporten, så stolperne fx fastgøres til stolpesko, i stedet for at de graves ned i jorden, da træ uden jordkontakt holder længere. Skuret i forlængelse af carporten beklædes med en enkel listebeklædning, der også lukker carporten af på bagsiden. Det giver en god sammenhæng mellem skur og carport. Alt træværket males med træbeskyttelse, da det vil forlænge carportens og skurets levetid.

REDAKTIONEN ANBEFALER: Tegn dine projekter i et gratis tegneprogram, inden du bygger

Vejledning

01
Stolper 4 Trin

Stolperne skal placeres i U-formede stolpesko, der støbes fast i beton. Først graves huller til stolperne., ca. 30 x 30 cm og 90 cm dybe, der svarer til frostfri dybde. Derefter placeres stolpeskoene i betonen, men først efter at betonen har hærdet et døgns tid, kan du sætte stolperne op.

1

Den U-formede stolpesko placeres i betonen. Sæt først en tværstiver over hullet, fx en stump lægte, som kan holde stolpeskoen, så den ikke synker ned i betonen. Tjek med et vaterpas, at stolpeskoen står lige. Det er vigtigt, at du stikker fx en liste ned i betonen et par gange for at få evt. lufthuller ud af betonen og sikre, at den slutter helt tæt omkring stolpeskoen.

2

Placér stolpen (A) i stolpeskoen. Spænd den i første omgang kun midlertidigt fast med en tvinge, indtil du har justeret alle stolperne på plads. Sæt murersnor op, som du kan rette stolperne ind efter, så de står på lige linje. Hvis det er nødvendigt at justere stolperne lidt i højden, kan du lægge et par klodser eller kiler under.

3

Læg et spær (C) midlertidigt oven på et stolpepar. Tjek, at det ligger helt lige, og finjustér evt. stolpernes placering. Sørg for, at stolperne i den ene ende står lidt højere end i den anden ende, så der kommer et fald på taget. Et fald på 2 cm pr. meter er fint.

4

Skru stolperne (A) fast med franske skruer, 12 x 120 mm, når de alle står korrekt.

02
Remme og spær 4 Trin

Mellem de seks stolper, tre i hver side, skal der monteres remme, der hviler på det hak, der er i toppen af stolperne. Det giver en stærk konstruktion. De tværgående spær fastgøres oven på remmene med vinkelbeslag. Spærene vil automatisk have fald, da faldet jo allerede er lavet, da stolperne i den ene ende er lidt lavere end i den anden.

1

Montér remme (B) øverst på stolperne (A), så konstruktionen bliver stivet af, og du har noget at fastgøre spærene til. Remmene placeres, så de stikker 30 cm ud over forreste stolpe og 15 cm ud over den bagerste.

2

Remmen (B) fastgøres med gevindstænger, skiver og møtrikker. Efter planen skulle standardcarporten blot være samlet med lange skruer, men fordi der laves en tilbygning til denne, bliver samlingen yderligere forstærket med gevindstænger.

3

Spærene (C) skrues fast til remmene (B) gennem vinkelbeslag. De placeres med en afstand på 57 cm. Det er kun nødvendigt med vinkelbeslag på den ene side af spæret, da der siden skal sættes sternbrædder på siderne. De skal fastgøres til spærenderne, hvilket vil stive spærene af.

4

Giv konstruktionen træbeskyttelse. Det er langt lettere at gøre nu, inden taget lægges på. Så kan du nemmere komme til i hjørnerne, og du risikerer ikke at komme til at male på tagpladerne.

03
Tilbygning og tag 4 Trin

Tilbygningen består af to stolper, som forbindes til carporten med remme. Der skal også sættes en ekstra stolpe mellem de to bagerste stolper på carporten, så der kan sættes en låge i. Når træskelettet er færdigt, kan tagpladerne lægges. Her er valgt gennemsigtige trapezplader.

1

Sæt to stolper (A) i jorden til skuret. De placeres i den ene side ud for de to bagerste stolper på carporten efter samme princip som de øvrige stolper. Mellem de to bagerste stolper på carporten monteres en ekstra rem (D), hvor spærene (E) til skuret kan placeres. Sæt en rem (D) op på ydersiden af skuret. Den fastgøres med gevindstænger som remmene (B) på carporten.

2

Stolperne (A) saves til, så de holder kant med overkanten af remmen (D). Remmene skal også saves til i længden, så de flugter med ydersiden af stolperne.

3

Fastgør to hjælpestykker (F) på den ekstra stolpe på carportens bagside. På hver side af stolpen fastgøres hjælpestykkerne mellem de to bagerste spær for at understøtte taget ved den ekstra stolpe.

4

Montér sternbrædder (G) hele vejen rundt på skur og carport. Skruerne sættes efter en murersnor, så de placeres på en lige linje. Fastgør trapezpladerne med tagskruer. Pladerne kan skæres til med en stiksav. Sætter du malertape på først, hvor du skal save, får du et pænere snit.

04
Listebeklædning med låge 5 Trin

Skuret og bagsiden af carporten skal lukkes af med en listebeklædning. Der skal laves tre låger - en dobbeltlåge til skuret, så det er let at komme ind og ud med cykler, og en låge, der giver nem adgang til carportens bagside. Lågerne samles på en plan og retvinklet plade. Det gør det lettere at bygge dem helt lige. Alle låger skal have en skråstiver, så de ikke kommer til at hænge.

1

Her skal listebeklædningen gå helt ind til muren, så der skal monteres en stolpe (H), så der er noget at gøre listebeklædningen fast til. Stolpen fastgøres med lange skruer, 5 x 60 mm. Husk at bore for.

2

Listerne (M) saves til og monteres. De fastgøres til stolperne med 4,5 x 43 mm skruer med afstandsklodser på 8 mm, så der kommer den samme afstand mellem alle listerne.

3

Sav listerne (M) til i enderne, når de alle er fastgjort på en side, her den ene langside på skuret. Hvis du monterer en lægte på tværs af listerne, som rundsaven kan køre op ad, får du et flot lige snit. Du kan også bruge en dyksav med føringsskinne.

4

Lågerne samles på et plant, retvinklet underlag. Lav først en ramme (J og K), som listebeklædningen (M) fastgøres til med 4,5 x 40 mm skruer. Montér også en skråstiver (L) på alle låger fra nederste hjørne i hængselssiden. Det stabiliserer lågen.

5

Listebeklædning og låger går ud i ét, så det skaber en ensartet flade. På de nederste lister (M) er det nødvendigt at lave en udfræsning, så der er plads til den øverste del af stolpeskoen.

Materialer

  • Standardcarport med 6 stolper (her fra Bauhaus) (A, B, C, G)

Forstærkning af carporten:

  • 6 stolpesko til 125 x 125 mm stolper
  • 24 x 40 kg færdigblandet beton
  • Franske skruer, 12 x 120 mm, inkl. skiver
  • 8 gevindstænger, Ø 12 mm, ca. 15 cm lange
  • 8 møtrikker inkl. skiver, Ø 12 mm

Skur-tilbygning:

  • 2 stolpesko til 125 x 125 mm stolper
  • 2 stolper, 125 x 125 mm
  • 2 remme (D) a 45 x 120 mm spærtræ, 270 cm lange
  • 5 spær (E) a 45 x 120 mm reglar, 205 cm lange
  • 2 sternbrædder (G) a 18 x 200 mm bræt, 206,8 og 270 cm lange
  • Trapezplader, 0,7 mm
  • Skruer til trapeztag, ca. 50 stk.
  • 12 vinkelbeslag, 40 x 40 mm
  • Skruer, 4 x 45 mm
  • Lister (M), trykimprægnerede, 25 x 50 mm, til beklædning, 185,5 og 235 cm lange
  • Skruer, 4,5 x 43 mm

Listebeklædning på bagsiden:

  • 1 stolpe (H) a 45 x 75 mm reglar, 180 cm lang
  • 1 stolpesko til 125 x 125 mm stolper
  • 1 stolpe (A), 125 x 125 mm, 200 cm lang
  • Franske skruer, 12 x 120 mm, inkl. skiver
  • 2 hjælpestykker (F) a 45 x 120 mm reglar, 57 cm lange
  • Lister (M), trykimprægnerede, 25 x 50 mm, 11,5 og 215 cm lange
  • Skruer, 4,5 x 43 og 5 x 60 mm

Låger (både dobbelt- og enkeltdør):

  • 6 lodrette rammestykker (J) a 38 x 73 mm, 166 cm
  • 6 vandrette rammestykker (K) a 38 x 73 mm, 66,5 og 85 cm
  • 3 skråstivere (L) a 38 x 57 mm, 145,5 og 154,5 cm lange
  • Lister (M), trykimprægnerede, 25 x 50 mm, til beklædning, 81,5 og 85 cm lange
  • Skruer, 4,5 x 43 mm
  • 12 hjørnebånd, 112 mm
  • 6 stabelhængsler, 385 mm
  • 2 stalddørsgreb

Desuden:

  • Træbeskyttelse, her grå

Specialværktøj

  • Evt. dyksav med føringsskinne

Tidsforbrug

Ca. 4-5 dage.

Pris

Ca. 7.500 kr.

Sværhedsgrad

Det er ikke svært at bygge carporten, men vær omhyggelig med, at stolper og låger er helt lige.

Tegning

Video

VÆRKTØJ: Sådan bruger du dyksaven

I denne video lærer du tømrerens favoritsav at kende. Dyksaven føres altid langs med en føringsskinne, der sørger for et præcist snit - uanset om det skal være lige eller vinklet, Om det skal være gennemgående eller ej. Eller om det starter ved kanten eller midt på et emne. Det gør saven oplagt til alt fra riller i et bræt til renskæring langs kanten, når terrassebrædderne er lagt.

TEKNIK: Montering af vinkelbeslag

Vend beslaget rigtigt og giv samlingen optimal styrke

VÆRKTØJ: Sådan bruger du skruemaskinen

I videoen her lærer du alt om det mest populære stykke gør det selv-værktøj. Ud over at skrue skruer i og bore huller i en lang række forskellige materialer, findes der masser af tilbehør, der gør dig i stand til at bore store huller, skrue møtrikker og franske skruer i, undersænke skruer, slibe, polere og meget mere.

Tips & Tricks

Magasin-artikel

Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.

    Andre læser lige nu ...

    Mere fra kategorien Carport