Intro
Bunden er af beton, flamingo og leca
Garagen er bygget på et isoleret terrændæk, som består af 30 cm isoleringsmateriale og 20 cm beton. Dækket er støbt inden for en sokkel af lecablokke, der ligger i tre skift. Langs soklen på oversiden er der nedstøbt gevindstang til senere brug.
Garagen hviler på et randfundament, som er lavet af beton og lecasten. Betonrenden er gravet til frostfri dybde, og der er nedsænket ét skift lecasten i betonen. Der er desuden nedstøbt 16 stykker 8 mm gevindstang, som skal bruges til at montere træskelettet på soklen.
Der er isoleret med 30 cm polystyren inden for soklen, og der er trukket installationskabler til el frem i tomrør. Ovenpå er der forberedt til støbning af terrændæk med et lag 8 mm rionet, som ligger på 4,5 cm afstandslister.
Soklen består af yderligere to skift lecasten, som er klippet til med en fliseklipper. Stenene er muret i forbandt.
Betondækket kræver 9,5 m² beton, som leveres med lastbil for at spare tid og besvær med skovl og betonmikser.
Skelettet er af træ, vindtrækbånd og vinkler
Oven på fundamentet står garagens skelet, som hviler på en fodrem, der er forbundet til soklen ved hjælp af de gevindstænger, der er støbt fast. Skeletvæggene er bygget i 4,5 x 14,5 cm spærtræ. Spærene er af 4,5 x 29,5 cm spærtræ. På indersiden er der monteret vindtrækbånd på kryds, som hjælper med at stabilisere bygningen.
Skeletvæggene står på en fodrem i 4,5 x 14,5 cm spærtræ, der er lagt, så remmen flugter med kanten af soklen. Fodremmen er spændt på de nedstøbte gevindstænger. Skeletvæggene er bygget ad to omgange. I første omgang er hvert andet lodrette stykke træ og overliggeren monteret. Derefter er resten af de lodrette stykker placeret. Alle samlingerne er lavet med store vinkelbeslag på begge sider.
Venstre side af bygningen er højere. Da taget skal hælde en smule, er den højre væg lavet 20 cm lavere end den venstre.
Beklædningen er af plade, lister og fibercementbrædder
Garagen er beklædt med vejrbestandige fibercementbrædder, som er monteret på afstandslister og OSB-plader. På indersiden er garagen beklædt med OSB-plader. Mellem lagene af plade er garagen isoleret med 10 cm mineraluld.
Skelettet er pakket ind i OSB-plader. Materialevalget giver flere fordele. OSB-plader er både relativt billige (i forhold til fx krydsfiner), de er skruefaste, og når de først er skruet fast, afstiver de garagen rigtig godt. Pladerne er desuden nemme at montere med udendørs træskruer.
Afstandslisterne på pladerne har dimensionerne 2,5 x 5 cm og tjener to formål: De bruges til at montere facadebeklædningen på, og de sikrer ventilation bag facaden.
Afstandslisterne er malet sorte, så de ikke er synlige for øjet i samlingerne. Beklædningsbrædderne er skruet fast i afstandslisterne med vejrbestandige skruer.
Taget er beklædt med troldtekt, osb-plade og pap
Garagen er udstyret med et tagpaptag bestående af to lag pap, som er brændt fast på et lag konstruktionskrydsfiner. Taget er desuden afsluttet med vindskede og trekantslister i træ, som er blevet beklædt med sort aluminium. På undersiden af spærene er der monteret tværgående forskallingsbrædder, der bærer loftsbeklædningen. Brædderne er klodset ned på en lang kile, som følger spærenes hældning, så brædderne ligger på et vandret plan. Taget er isoleret med 20 cm mineraluld. Til sidst er der monteret Troldtekt-plader på undersiden af brædderne.
Der ligger to lag tagpap på taget. Tagdækningen er lavet på den gammeldags måde i to lag tagpap, som er brændt på. Tagpap bruges ofte til garager, da det kan lægges på tage med lav hældning. Tagpap har den fordel, at det er nemt at reparere, hvis det bliver skadet, og det er et relativt billigt materiale.
Garagen er med automatisk port og klargjort til elbil
Efter at bygningen er blevet malet indvendigt, og detaljerne er malet udvendigt, er garagen gjort ekstra lækker med en automatisk port, der kan fjernbetjenes. Desuden er garagen klargjort med 2,5 mm² elkabler, så der kan installeres en turbolader til elbil.
Garagen er blevet til et multirum. Der er monteret en automatisk, fjernbetjent dobbeltport i garagen, som nemt huser to biler samt reoler til opbevaring. Garagen er desuden indrettet med rigeligt lys, så den kan bruges som værksted, når én eller begge biler parkeres uden for porten.
Der er gjort klar til lynlader. Selvom garagen endnu ikke huser en elbil, så er den på forhånd blevet udstyret med de nødvendige elinstallationer (en dedikeret 16-A-sikringsgruppe plus et 5 x 2,5 mm² installationskabel), så elektrikeren nemt kan sætte en turbolader op, når det bliver nødvendigt.
Materialer
Specialværktøj
- Betonblander
- Betonsliber
- Gasbrænder til tagpap
Tidsforbrug
To mand i fem uger.
Pris
Ca. 150.000 kr. (200.000 sparet ift. håndværkertilbud)
Sværhedsgrad
Et komplekst projekt, som kræver overblik og gør det selv-viden fra alle hylder.