Metal-lak

Metallak er klar eller farvet lak, der anvendes til beskyttelse af metal. Nogle af varianterne beskytter mod vind og vejr, andre beskytter særligt mod rust.

Specifikationer, dimensioner og priser

Beskrivelse: Metal-lak

Metal-lak danner en tæt og hård overflade. Nogle varianter er mere rustbeskyttende end andre. Fås på spray og i dåse.

Metallak findes i en klar spray-version, der bruges som beskyttende toplag på allerede eksisterende lak, og direkte på metal for at modvirke korrosion, fx på alu-fælge.

Metallak fås også i et væld af farver, både i dåser og på spray. Nogle er rene i farven, andre er iblandet metalspåner (metallic farver). Disse kaldes også autolak.

Endelig findes metallak, der fremstår såkaldt hammerlakeret. Det er de egentlige rustbeskyttende metallakker som fx Hammerite. De kan fås i flere farver og nogle farvehandlere og byggemarkeder kan tone den.

Priseksempel

  • 250 ml dåse (rustbeskyttende, Hammerite): fra 75 kroner
  • 400 ml spray: fra 100 kroner
  • 750 ml dåse: fra 250 kroner

Opdateret januar 2025

Ovenstående er eksempler. Priserne afhænger af, hvad lakken skal bruges til og hvilke egenskaber den skal have.

Hvor bruges: Metal-lak

Indendørs på vandrør og andet metal, der udsættes for fugt. Udendørs på alt metal, fra alu-fælge til beslag og jerngelændere.

Metallak bruges til rustbeskyttelse af trappegelændere, beslag mm. og kræver afrensning til rent metal.

I særlige varianter (Hammerite) kan du dog male ovenpå rust, fordi lakken går i kemisk forbindelse med rusten og standser den.

Metallak i farver bruges også til lakering af fx biler, cykler og motorcykler. Klar metallak bruges til beskyttelse af lakerede overflader og ubeskyttet metal som fx alu-fælge.

Fordele

Hård og slidstærk overflade
Fås i mange farver
Rengøringsvenlig
Rust- og korrosionsbeskyttende, så længe overfladen er intakt

Ulemper

Kraftig lugt under påføring
Pensler skal rengøres med terpentin eller kasseres efter brug
Kan krakelere ved slag

Styrke

Meget slidstærk

Metal-lak beskytter mod slitage og vand og er meget slidstærk.

Da lakken tørrer meget hårdt op, er der dog risiko for, at den krakelerer ved kraftige slag. Går der hul på lakken, forringes lakkens beskyttende egenskaber.

Vedligeholdelse

Vaskes og tørres med opvredet klud. Genlakeres før gennemslidning.

Det vil være meget svært at ramme en eksisterende farve med en ny dåse lak.

Ved skader vil det derfor som regel være nødvendigt at slibe hele overfladen og lakere ovenpå.

Rækkeevne

10-12 m2 pr. liter

Dimensioner

  • 250 ml dåse
  • 750 ml dåse
  • 400 ml. spray

Se alternativer til metal-lak

Vi har samlet byggematerialer i grupper. Her kan du sammenligne flere lignende materialer i et overskueligt skema og få inspiration til og overblik over dine muligheder.

Du kan blandt andet se priser, fordele og ulemper på tværs, så du kan vælge det materiale, der passer bedst til dit projekt.

Princip

Et stærkt resultat kræver, at metallet er affedtet og renset helt for rust. Ellers hæfter lakken ikke godt nok.

Hvis du maler med en almindelig metallak direkte ovenpå rust, vil det ikke forhindre den i at brede sig inde under. På et tidspunkt vil rusten skubbe lakken af.

Rustbeskyttende metallak, fx Hammerite, går i kemisk forbindelse med rusten, så den ikke udvikler sig.
Løs rust skal dog fjernes før lakering, men det er ikke nødvendigt at slibe ned til rent metal.

Montering

Bruger du særlig rustbeskyttelse metallak (fx Hammerite) kan du nøjes med at fjerne snavs og løstsiddende rust. Herefter kan du male direkte ovenpå. Det kræver dog, at du kan acceptere et resultat, der er lidt rustikt, for helt glat bliver overfladen ikke.

Rustbeskyttende metallak påføres oven på fastsiddende rust og maling i to lag.

Vil du male med almindelig metallak på jern, får du det flotteste resultat, hvis du først sliber helt ned til rent jern.

Er overfladen meget ujævn, kan det være nødvendigt at bruge fil og stålbørste - evt. til vinkelsliberen. Bagefter slibes efter med slibepapir korn 80, og jernet affedtes med universalrengøringsmiddel.

Overfladen skal være helt tør, inden du starter med at male.

Først males med en rusthindrende grunder. De findes i udgaver, der både kan bruges indendørs og udendørs.

Grunderen påføres i et tyndt lag. Når den er tør, påføres endnu et lag grunder. N, lad malingen tørre, og mal så med endnu et lag grunder.

Slut af med to lag metallak i tynde lag. Malingen skal tørre efter anvisningerne efter hvert lag.

Metallak er også velegnet til at friske bilens stålfælge op. Fælgen skal først vaskes og renses for rustpletter.

Når fælg og hjul er tørt igen, dækkes fælgen af med malertape. Det er vigtigt, at tapen ikke dækker fælgen, så brug en skarp genstand til at trykke tapen ned mellem dæk og fælg.

Herefter smøres dækket ind i brun sæbe, så det er “imprægneret” mod malingen. Sæben vasker du bare af til sidst.

Metallakken sprayes på efter et lag primer. Spraydåsen holdes i ca. 30 cm afstand, mens du puster med korte pust rundt på hele fælgen for at undgå “løbere”. Lad lakken tørre og gentag, hvis den ikke dækker helt.

Varianter

Klar metallak: Anvendes til fx alufælge og andre typer metal, hvor man gerne vil bevare udseendet i længere tid.

Zaponlak: Er en klar metalbeskyttende lak, der bruges indendørs til fx møbelbeslag og kobbertøj, hvis man vil undgå at skulle pudse ofte.

Metallic spraylak: Sprøjtes på for at opnå en jævn fordeling af metalpartiklerne i den farvede lak. Fås i mange farver, men nuancerne er svære at matche med lak, der har siddet nogen tid. Det er derfor, autolakerere ikke bare lakerer en plet, men hele døren eller skærmen.

FAQ