Intro
Vejledning
01
Forarbejdet er altafgørende
6
Trin
Inden du går i gang med at lægge renden, skal du fjerne nogle sten, så der bliver plads til den. I vores tilfælde passer det med tre rækker. Når stenene er væk, skraber du afretningsgruset af og lægger det i en bunke, inden du graver videre. Afretningsgruset skal du nemlig bruge, når du skal lægge stenene igen.
Saml renden i den rette længde, og tryk endestykkerne på plads. Bunden er flere steder forberedt til et afløb, så du bare skal slå en rund skive ud med en hammer og trykke det medfølgende tudstykke fast. Tudstykket, som trykkes fast på rendens underside, passer til et kloakrør på 100 mm.
Sæt en snor op midt i udgravningen, så du har noget at styre efter, når renden skal lægges. Snoren skal flugte med oversiden af den øvrige belægning.
Fyld beton i udgravningen og rundt om det afløbsrør, tuden skal placeres i. Betonen glattes ca. 8 cm under belægningens overflade. Vi blander betonen af en del cement, tre dele støbemix og en lille smule vand. Betonen skal være så “tør”, at du kan trykke en fast bold af den.
Den samlede rende trykkes ned i betonen. Den skal trykkes så langt ned, at risten kommer til at ligge 3-5 mm under snoren. **
Fyld op med afretningsgrus rundt om renden, når betonen er blevet hård. Ret gruslaget af, så det passer med, at stenene rager 3-4 mm op, når de lægges.
Læg risten på plads, når du har stampet stenene en smule. Når du begynder at bruge indkørslen, vil stenene synke de sidste par mm, så de kommer til at flugte med den øvrige belægning. Herefter er det bare at parkere bilen i den dejlig tørre indkørsel. Ved at placere risten 3-5 mm lavere end belægningen skånes den for en masse tryk.