Intro
Vejledning
Spænd snore ud, så stolpernes placering er præcist markeret. Grav huller, der er 90 cm dybe og måler mindst 40 x 40 cm, så der er plads til en flise.
Slå en pind i jorden midt i carporten, og sæt et mærke 40 cm over jorden. Med slangevaterpasset overfører du højden til pinde, der står på bunden af de nygravede huller.
Bolt de to sidevanger sammen. Dernæst bolter du de tre stolper fast på sidevangerne. Placer delene ud for hullerne i jorden, før du begynder at samle.
Sidevangerne er også tagrender. Derfor skal de tætnes med fugemasse omkring bolthullerne og omkring nedløbshullerne til stolpen.
Vip nu siden på plads i hullerne. Første stolpe afstives med to lægter. Til de næste anvendes kun én skrå lægte. Mens skruetvingen fastholder lægten til stolpen, kan du montere et hulbånd med to skruer. Og skruetvingen kan fjernes.
Saml og rejs den anden side. Bolt tre buede spær på sidevangerne. Den sidste side fastholdes med en enkelt skråstiver - tjek, at diagonalmålene er ens. Monter de resterende spær.
Sæt betonstykker i spænd for at holde stolperne i lod. Støb beton omkring foden af hver stolpe. Et par dage senere kan betonstykkerne fjernes, og der efterfyldes med beton. Efter en uge kan stiverne fjernes.
Fjern beskyttelsesfolien, som beskytter tagpladerne mod ridser. Bemærk markering for overside, der er særligt behandlet mod uv-stråler.
Støvsug tagpladens kanaler for støv og ørentviste. Monter den medfølgende tape på endekanten. Den lukker af for insekter, men sørger samtidig for, at kanalerne kan “ånde”.
Med fugepistolen påfører du en stribe fugemasse på aluvinkel-profilets øverste flange og presser den ind over enden af tagpladen.
Tryk stykker af dobbeltklæbende tape fast på oversiden af spærene. Et sort gummitætningsbånd rulles ud og trykkes fast mod tapen.
Træk tagpladen op uden at ridse den. Mod sidevangerne spænder du den ned med tvinger i begge sider.
VIGTIGT! Bor huller i aludæklisterne, før du placerer dem lige over samlingerne og skruer dem fast til spærene.
Hvis du vil lukke carporten af, har du mange muligheder. Vi har valgt at beklæde siderne med lærketræ, lagt vandret på klink (med overlapning), så vandet kan løbe af.
Fastgørelsen til stolperne sker med 30 x 45 mm lægter, som er fremstillet ved at flække 45 x 95 mm reglar af lærk i tre.
Samme lægter bruges som lodrette stivere. Det er meget diskret og giver en beklædning, der er flot fra begge sider.
Inden monteringen har vi givet alt træet gylden lærketræsolie, da vi syntes, det passede fint til stålet.
Start med at spænde en lægte (B) fast på stålstolpen med skruetvinger. Kontroller, at lægten flugter med stolpens bagside før du spænder til.
TIPS: Bor 6 mm huller i lægterne, før du spænder dem på stolperne.
Bor gennem lægtens huller med et 5,5 mm bor ind i stolpen. Lav gevind med en 6 mm gevindtap, og gør lægten fast med 6 x 60 mm maskinskruer. Regn med fire skruer pr. lægte.
Gør en 9 mm tyk afstandsliste fast med tape langs lægten. En lidt tyndere liste tapes fast i den anden side. På begge lister afsættes mål for hver 125 mm, der svarer til bræddernes dækbredde.
Begynd at skrue brædder (A) på nedefra. Hold brættets ende mod 9 mm listen, mens det skrues fast. Så bliver der lige meget luft i begge sider.
Skru lodrette lægter på indersiden af beklædningen. Vend lægterne på kant, og skru dem fast fra ydersiden.
TIPS: Hold lægterne fast med tvinger, mens du skruer.
Materialer
• Carportsamlesæt
• Beton og betonfl iser
• Lægter til skråstivere
• Afstandslister
25 x 150 mm lærk:
• Beklædning på klink (A)
45 x 95 mm lærk:
• Flækkes til tre 30 x 45 mm lægter (B)
Desuden:
• 6 x 60 mm rustfri maskinskruer
• 4,2 x 75 mm rustfri skruer
• Grundingsolie til lærketræ
• Lærketræsolie, gylden
Specialværktøj
• Slangevaterpas
• Kap/geringssav
• Blandemaskine og pælespade
• 6 mm gevindtap
Tidsforbrug
8 dage ekskl. tørretid
Pris
Cirka 56.000 kroner for den viste dobbeltcarport inkl. træbeklædning
Sværhedsgrad
Omhyggelig forberedelse med nivellering før faststøbning af bærende stolper er nødvendigt.
Tegning
Sådan bliver stolperne præcis lige høje
Stålstolpernes længde er beregnet, så de stikker ca. 70 cm ned under færdigt terræn. På den midterste pæl afsættes et mærke 40 cm over jorden. Målet overføres med et slangevaterpas til pinde, der er slået ned i bunden af de 90 cm dybe huller, du har gravet.

Sidebeklædning
Klinkbeklædningen er skruet på lægter, der er fastgjort til stolperne med 6 mm rustfri maskinskruer.

Video
Tips & Tricks
Pas på med filen
Du skal huske at rense alle huller op med en fil, så boltene kan gå uhindret igennem. Men du skal passe på, at du ikke filer gennem zinklaget, der jo beskytter mod rust.
Holdbare tagplader
Med carportbyggesæt er der oftest en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet/design. De billige carporte er som regel forsynet med etlags trapezplader af pvc. Disse plader bliver på få år gulnede eller mælkehvide. Og de bliver så sprøde, at der ikke skal mere end en vildfaren nytårsraket til at lave hul i dem.
De dyrere carporte er forsynet med termotagplader. De er fremstillet af polykarbonat, er uv-bestandige og slagfaste. Og fordi de er i to lag, undgår du kondensdryp fra undersiden.
Byg brænderum i carporten
Lav to rammer, som passer mellem to stolper, og fastgør et stykke rionet (armeringsnet) mellem rammerne. Skru rammerne sammen, og gør dem fast, så har du en let, men solid skillevæg, der kan holde brændet på plads.
Magasin-artikel
Hent magasin-artikel
Hent artiklen i PDF-format, som den oprindeligt blev bragt i Gør Det Selv-magasinet.



