Batteri eller benzin - hvilken kædesav er stærkest?

En kædesav kører da på benzin, for batterier har slet ikke muskler nok ... eller har de? Måske er de elektriske kædesave efterhånden stærke nok til langt de fleste opgaver. Få svaret, når vi udfordrer benzinslugeren til duel mod en konkurrent på batterier.

Kan de nye elkædesave hamle op med de stærke benzinmotorsave?

Vi besluttede os for at finde ud af det, og tog begge save med i haven, hvor de hver især blev sat til at beskære og fælde et grantræ, som efterfølgende blev afgrenet og savet op i mindre stykker - 3 dueller der dækker de typiske opgaver i en almindelig percelhushave.

Duellanterne

Kædesaven på benzin

Stihl MS 193 C er en handy lille kædesav på 30,1 kubikcentimeter med et 30-35 cm langt sværd. Saven vejer 4,7 kilo.

Benzinsavens største styrke er dens mange muskler: Hvis stammen klemmer om sværd og kæde, kan du med et hårdere tryk på knappen give den mere gas, og så skærer saven sig selv fri.

Den lille sav er nem at svinge rundt med, også når den skal beskære grene.

Til gengæld er larmen meget høj og kræver høreværn, uanset hvor tynde grene den skærer i.

Den kræver også benzin og kan til tider være svær at starte. Saven skal serviceres jævnligt for at fungere optimalt.

Kædesaven på batteri

Skil 2 x 20 V-kædesav har børsteløs elektrisk motor, drevet af to 20-voltsbatterier. Det betyder bl.a. mindre slid. Savens sværd er 35 cm langt, og saven vejer 3,8 kilo med batterier.

Batterisavens klare force er, at den i høj grad er “plug and play”: Sæt batterierne på plads, og tryk på knappen.

Støjniveauet er ganske lavt og kræver i praksis ikke høreværn.

Saven er ganske stærk og skærer nemt i både grene og den ca. 20 cm brede stamme.

Hvis sav og kæde kommer i klemme i stammen, har den svært ved at komme fri af sig selv; den saver i forvejen af alle kræfter, og du kan ikke give den mere gas. Så her må der skubbes til stammen, så saven går fri.

Duel 1: Fæld et træ

Vi fælder grantræer med en diameter på ca. 20 centimeter.

Det er ikke et stort træ i en skov, men for en parcelhusejer er det absolut i den større ende af de opgaver, man typisk kommer ud for.

Vi angriber opgaven helt traditionelt ved at skære en kile ud i den retning, vi vil have træet til at falde i, og så skærer vi vandret ind fra bagkanten.

Sådan klarede kædesaven på batteri sig

“FORHUGGET” kræver, at saven skærer sig ca. 1/3 ind i stammen i et vandret snit og herefter i et skråt snit skærer en kile ud. Det klarer elsaven uden problemer.

“FÆLDESNITTET” skæres vandret ind en smule over kilen. Det er nemt for saven, og for brugeren er det rart, at støjniveauet er meget behersket.

Sådan klarede kædesaven på benzin sig

“FORHUGGET” har benzinsaven ingen problemer med. Den behøver ikke at køre på fuld styrke, men støjen fra motoren kræver, at man bruger høreværn.

DET SKRÅ SNIT og det efterfølgende fældesnit klarer saven også nemt. Der er masser af kræfter i overskud.


Duel 2: Skær stammen i skiver

Vi skærer stammen op i mindre stykker. Stammen hviler på grantræets grene, så den bøjer lidt nedad, når vi saver. Det kan betyde, at savens sværd bliver klemt, når vi når et stykke ned i træet.

Sådan klarede kædesaven på batteri sig

OPSKÆRING af stammen er en smal sag for elsaven, men fordi stammen ligger udspændt og bøjer nedad, kommer sværdet i klemme og må løftes fri, inden vi kan fortsætte skærearbejdet.

Sådan klarede kædesaven på benzin sig

OPSKÆRINGEN forløber fint for benzinsaven. Hvis stammen klemmer om sværdet, giver vi bare ekstra gas og skærer os larmende fri af problemet.


Duel 3: Beskæring

En meget almindelig opgave i en parcelhushave er beskæring. Vi skærer både større og mindre grene af og afgrener også hele den fældede stamme.

Sådan klarede kædesaven på batteri sig

BESKÆRING er en oplagt opgave for en elsav, der er nem at svinge rundt. Både små og store grene forsvinder i en fart med et meget begrænset støjniveau.

Sådan klarede kædesaven på benzin sig

SMÅ GRENE kan benzinsaven fjerne, helt uden at der skal sættes pres på den stærke motor. Men det støjer en hel del.


En vinder og en toer

Begge save er stærke nok til at klare alle opgaver. Elsaven får førstepladsen, fordi den er så nem at starte og lydsvag at bruge. Benzinsavens ekstra kræfter bruges så sjældent, at det ikke opvejer ulempen ved det høje støjniveau.

Elkædesaven vinder duellen for haveejere. Den kræver et minimum af service, starter med det samme og klarer alle dagligdags opgaver helt uden at støje.

Benzinsaven får en flot andenplads. Den er stærk, men den larmer meget, den kan være svær at starte, og så kræver benzinmotoren mere vedligeholdelse end vinderens motor.