Intro
Vejledning
01
Opmåling
4
Trin
Det første, du skal gøre, er at finde ud af, hvor stor indkørslen skal være, og sætte pinde op rundt om belægningen, som du kan afsætte dine mål på.
En rotorlaser letter arbejdet med opmålingen betydeligt og kan lejes i de fleste større byggemarkeder. Ellers kan du også måle op med et langt slangevaterpas. Uanset opmålingsmetode er det vigtigt at lave et såkaldt måleplan, der markeres med opmærkninger på pæle, så det er let at måle op til den færdige højde og fald i den rigtige retning. Et passende fald på en indkørsel er typisk 2 cm pr. meter.
Slå pæle i jorden lige uden for det areal, hvor indkørslen skal være. Jo flere pæle, desto bedre. De skal bruges som pejlemærker, når du skal måle op til indkørslens højde og fald.
Afsæt indkørslens højde på pælene, så du har et måleplan. Vi måler op med en rotorlaser og en detektor. I mørke kan det røde lys fra rotorlaseren ses direkte. Når det ikke er tilfældet, må du bruge en detektor.
Mål op til fald på indkørslen. Det er vigtigt, at du laver fald på indkørslen, så vandet bliver ledt væk fra bygningen. Mål afstanden fra hver pæl til det højeste punkt, så du kan måle op til faldet.
02
Solid bund
5
Trin
Al muldjorden skal fjernes, hvis du skal lave en belægning, der kan holde til kørsel og parkering. Så det er en god investering at leje maskiner til det hårde indledende arbejde.
Når muldjorden er væk, skal du bygge en ny, solid bund op. Det traditionelle materialevalg til bundlaget er stabilgrus, men du kan også bruge knust beton som os. Når betonlaget komprimeres med en god pladevibrator, bliver bunden nemlig ekstra hård. Og husk, at der også skal laves fald på betonunderlaget, så det efterfølgende lag afretningsgrus bliver lige tykt over det hele.
Fjern muldjorden. Det er vigtigt at komme helt ned til råjorden. Da der i vores tilfælde skal fjernes meget muldjord, har vi fået en vognmand til at grave den af og køre den væk med det samme.
Knust beton hældes på, når mulden er kørt væk. Den knuste beton fordeles i mindre bunker ud over udgravningen, så den er let at planere.
Fordel den knuste beton så jævnt som muligt med en skovl. Det er smart at planere, så godt du kan, allerede nu. Så kan du nemmere fordele afretningsgruset senere i et ens tykt lag over hele arealet.
Kontrollér højden på betonlaget undervejs. Vi fortsætter med at bruge rotorlaseren og en detektor. Der skal være plads til selve belægningsstenene og 3-5 cm afretningsgrus oven på laget af knust beton.
03
Stærke kanter
2
Trin
Det er en rigtig god idé at sætte en række solide kantsten rundt om en indkørsel. De holder på belægningen og forhindrer, at stenene skrider ud til siden, når der kommer tryk på.
Kantstenene skal helst stå oven på det bærende lag, og derfor skal de etableres først - inden du går i gang med at lægge selve belægningen.
For at være sikker på, at de kan holde på belægningen, sættes de godt fast i fx færdigblandet tørbeton. Du kan også selv lave en jordfugtig beton, blandet af fire dele afretningsgrus og én del cement.
Træk en snor, der markerer kanten af indkørslen. Højden på snoren skal passe med den forreste overkant af kantstenen.
04
Afretningsgrus
5
Trin
Nu skal der fordeles afretningsgrus. Det færdige lag skal være 3-5 cm.
Når hele området er vibreret, graver du to rør ned i underlaget, som du kan rette af efter ved at trække en retskinne eller et lige bræt i zigzagbevægelser hen over. Rørene skal placeres i en dybde, så deres overkant svarer til bunden af fliserne. Det er nemt at tjekke rørenes placering, hvis du har spændt murersnor ud, der markerer den færdige højde på belægningen.
Kør afretningsgrus på betonunderlaget. Fordel det, og jævn det ud. Gruslaget skal være 3-5 cm og have en overhøjde på ca. 2 cm, da det bliver mindre, når det komprimeres. Kontrollér højden.
Vibrér afretningsgruset, og kør det over med en pladevibrator flere gange, til det er så kompakt, at du knap efterlader fodspor, når du går på det. Det sætter sig ca. 1 cm, når det vibreres.
Grav to rør ned i afretningsgruset til at rette af efter. Læg dem i en dybde, der passer med bunden af fliserne. Kontrollér højden, når snoren, der markerer højden på indkørslen, er spændt stramt op.
Ret afretningsgruset af med en retskinne eller et lige bræt. Brættet bevæges i zigzagbevægelser hen over rørene. Afstanden mellem de to rør skal være ca. 50 cm mindre end længden på brættet.
05
Fliserne og sten
12
Trin
Uanset hvilken belægning du vil lave, skal du starte med at lægge alle de hele fliser først.
Her lægges en såkaldt rådhusbelægning. Den består af kvadratiske betonfliser, der placeres fire sammen til store kvadrater med 10 cm’s afstand imellem, hvor der er plads til små granitsten.
Fliserne lægges i et mindre område ad gangen, hvilket er praktisk, når indkørslen er så stor som her. Det giver mulighed for at bevæge sig rundt på området, og det hele skal alligevel ikke rettes af på en gang.
Træk en snor, så det er let at holde retningen. Vi bruger en retskinne til at holde de 10 cm’s afstand mellem de kvadratiske fliser, så der er plads til de små granitsten mellem de store.
Fliserne lægges på et mindre område ad gangen. Et nyt område rettes af, efterhånden som vi bliver færdige med at lægge fliser i det foregående. Læg alle de hele fliser først, og vent med de øvrige til senere.
Grav granitstenene lidt ned i afretningsgruset. Med den ene ende af en murhammer kan du grave og justere højden på gruset til granitstenene, der varierer lidt i højde. Med den anden bankes de på plads.
Sørg for, at der ligger en hel granitsten midt i krydset mellem de lodrette og vandrette rækker af små sten. Så holder rækkerne en lige linje i begge retninger.
Der laves en overgang mellem indkørsel og vej med granitsten. Ved at sætte tre rækker lidt skrånende ved siden af hinanden laves en opkørsel til indkørslen. Stenene bankes ned i en blanding af tørbeton.
Sæt den yderste række granitsten i tørbeton i stedet for rent grus. Sørg for, at ydersiden bliver støttet godt med en betonkant langs hele siden. Det sikrer, at den yderste række ikke kan skride ud.
Fyld fugesand i fugerne. Det er vigtigt, at du bruger rigtigt fugesand. Det er specielt sammensat af kantede korn i forskellige størrelser, som sikrer, at fliserne låses fast, og fugerne bliver kompakte.
Dæksler
Der er ingen grund til at ærgre sig over fx betondæksler eller andre ting, der umiddelbart kan virke som uregelmæssigheder i en ny indkørsel.
De behøver nemlig ikke at ødelægge det samlede indtryk, men kan tværtimod bruges til at skabe nogle flotte detaljer, der kan bryde den store, ensartede flade. Det gør indkørslen mere spændende at se på, når mønsteret bliver brudt. Runde ting kan fx fremhæves med en kant af mindre sten hele vejen rundt. Se, hvordan vi har gjort her.
Mål op, hvor betonfliserne skal skæres til, så der bliver plads til en række små granitsten langs alle kanter. Det ser ikke bare godt ud, men giver også mulighed for at udligne små højdeforskelle.
Skær fliserne til med en stor vinkelsliber med en god skæreskive. I modsætning til en fliseklipper kan den skære både i beton og granit og også skære i facon. Men det støver en del, så husk briller og støvværn.
Læg de små granitsten langs alle kanterne. Hvis granitsten lægges i buer, skal du være opmærksom på at vende dem, så hver enkelt peger ind mod centrum af det runde, fx et betondæksel.
Materialer
- Knust beton, 0-80 mm (0,4 m3 pr. m²)
- Afretningsgrus, 0-8 mm (0,05 m³ pr. m²)
- Betonfliser, 40 x 40 cm
- Betondæksler
- Chaussésten, 6 x 9 x 9 cm
- Kantsten i granit
- Færdigblandet tørbeton (20 kg pr. løbende meter)
- Fugesand (ca. 2,5 kg pr. m²)
Specialværktøj
- Kraftig pladevibrator, min. 100 kg
- Rør (til afretning)
- Retskinne
- Murhammer
- Stor vinkelsliber med god skæreskive
Tidsforbrug
10-15 dage.
Pris
Ca. 30.000 kr. for 50 m2.
Sværhedsgrad
Du skal være fortrolig med brolæggerarbejde og grundig med opmålingen for at opnå den ønskede hældning.