Dobbelt carport med masser af plads

Vi skulle bygge en dobbelt carport og fik skabt en multianvendelig bygning med plads til bil, båd, cykler, barnevogn og i tillæg en masse dejlig opbevaringskapacitet.

I den ene side af dobbelt carporten er der så god højde, at du nemt kan parkere en stor kabinebåd på trailer.

Her var der masser af plads på grunden, så vi kunne gøre parkeringen nem – uden besværlige bakkemanøvrer. Du kører bare ind i carporten, hægter traileren af og kører videre.

Men mindre kan naturligvis også gøre det. Og er dobbelt carporten uden gennemkørsel, er det en god idé at dække gavlen til i den ene ende. Du kan også omdanne din dobbelt carport til en lukket dobbelt garage med vægge og porte.

Valg af fundament til dobbelt carport

Et traditionelt kantfundament af beton, der graves ned til en meters dybde, er en udmærket løsning til din dobbelt carport. Dækket skal så støbes - også i beton - på et kapillarbrydende (fugtstandsende) lag af singels (sten på størrelse med middelstore kartofler).

Du kan også lave et armeret pladefundament under carporten. Denne type sikrer dig langt bedre imod, at "pladen" revner eller knækker under vægten af bygningen og tung kørsel.

Uanset valg af fundament skal ydermålene på den dobbelte carport her være 7x7 meter, og fundamentet skal hæves cirka 20 cm over terrænet. Betondækket skal have et svagt fald fra midten og ud mod siderne, så du undgår vandpytter på dækket.

Nemme samlinger i dobbelt carportens konstruktion

Dobbelt carportens bærende konstruktion har ingen vanskelige og tidskrævende tømmersamlinger. Og du skal heller ikke til at støbe gevindstænger fast i fundamentet.

Men de mange og store åbninger gør, at det er nødvendigt at forsyne dobbelt carporten med en del vindafstivende trækbånd i tag og vægge.

Masser af plads på dobbelt carportens 1. sal

Førstesalen over dobbelt carporten fungerer som en hems med masser af opbevaringsplads og med fuld ståhøjde helt ude ved rækværket.

For at udnytte al dobbelt carportens plads har vi lagt gulv på hele hemsen. Her valgte vi et bræddegulv. Men bruger du i stedet den lidt dyrere krydsfinér, kan du "spare" vindkrydset under førstesalen.

Et rækværk er ikke en nødvendighed. Men det er bestemt at foretrække, hvis du skal kunne færdes sikkert på førstesalen.

Når du skal op på "loftet", kan du sagtens bruge en "løs" stige. Men vil du slippe for besværet med at flytte rundt på stigen i carporten, kan du - som her - lave en fast stige af tømmer og vandrør eller rundstokke.

Taget på dobbelt carporten er nemt at lægge

Som tagbeklædning over vores dobbelt carport har vi valgt Decra ståltagplader. De er billige, nemme og hurtige at lægge og blæser garanteret ikke af, hvis du sørger for at sømme dem omhyggeligt fast.

Pladerne til dobbelt carportens tag skæres nemt til med en rundsav med metalskæreskive. Vær dog opmærksom på, at saven skal køre med nedsat hastighed.

Ved valg af en anden type tagbelægning skal du være opmærksom på, at taget skal kunne klare det pænt store vindtryk, der opstår indefra på grund af de mange og store åbninger, som dobbelt carporten er forsynet med.

VIGTIG opdatering til dobbelt carport

Vi præciserer: I artiklen om dobbelt carporten skrev vi oprindeligt, at man ikke skal søge byggetilladelse, hvis bygningen er 50 m2 eller derunder. Man skal kun anmelde byggeriet.

Det er korrekt. Men reglerne for carporte er, at deres størrelse udregnes ved at beregne den fulde tagflade - ikke ved at måle carportens længde og gange med bredden.

Det betyder, at den dobbelt carport, vi viser i artiklen, er større end 50 m2. Som carport (åben bygning) skal du altså søge om byggetilladelse, mens det ikke er nødvendigt, hvis samme bygning i stedet bygges som en garage (lukket bygning).

Den artikel om dobbelt carport, du kan downloade her, er efterfølgende blevet rettet.